Monday, October 22, 2007

القراءه للحياه والمخدرات للموت



سعدت جدا الصيف السابق بالاهتمام بالقراءه عن اى سنه مرت سواء بالافتات فى الطرق والاعلانات فى التلفزيون
فكانت دعوه جميله للتشجيع على القراءه وكلما نظرت فى اى مكان شاهدت هذه اللفتات الجميله
فالقراءه للحياه فعلا لان الانسان الذى لايقراء انسان ميت كما أن القراءه بتضيف كتير للشخصيه وتساعد الانسان ان يكون ناجح فى حياته سواء العمليه أو الشخصيه لانها بتساعد الانسان على فهم حاجات كتير فى حياته والتفكير بالشكل الصحيح وتساعده على اتخاذ قرارات حياته بشكل صحيح الا حد ما
فنحن محتاجين فعلا أن نقراء فى اى مجال لان القراءه ممكن تغير حتى فى السلوكيات الناس مع بعض اللى بنشوفها فى المواصلات والشوارع إلى الاحسن
والقراءه هى السلاح الذى نستطيع أن نحارب بيه أعدائنا اللى عاوزين يخربوا عقول شبابنا المستهدف وتنور لهم طريقهم
سواء كان وسيله التخريب عن طريق المخدرات أو قنوات الفيديوا كليب على الدش وغيرها من القنوات أومواقع معينه على النت لان سواء النت والدش هم اسلحه ذو حدين حد مفيد وحد أخر مدمر جدا للعقول وغيرها من وسائل التخريب
والقراءه لاطفالنا فعندما نقراء لهم وهم صغار ونعودهم على أن الكتاب هو خير صديق نكون كده بنساعد فى بناء شخصيتهم للافضل
أتمنى أن كل المصريين يقرائوا بمختلف الاعمار لان القراءه حياه والكتاب خير صديق والكنز الحقيقى لاى انسان
وللقراءه فوائد كثيره لايمكن حصرها وان تكلمت على بعض منها وليس كلها

سعيده جدا بهذه الدعوه للقراءه وكم حلمت وتمنيت بدعوه مثل هذه الدعوه ولكن ضد المخدرات
لانى حزينه جدا على انتشار المخدارات فى بلدنا
كان ايام زمان اللى يتعاطى المخدرات ده الانسان الفاشل او الشخصيه الغير سويه واللى بتكون منبوذه من الناس
ولكن اليوم ظاهره غريبه جدا معظم الشباب يتعاطى المخدرات وممكن يكون شخصيه ناجحه وكمان ممكن يكون متدين بس يقولك دى حاجه بسيطه ممكن أتوقف عنها فى أى وقت أو يكون بيتعاطى بس فى المناسبات لما حد يعزم عليه
والاغرب بقه الجمله اللى انتشرت هذه الايام على وجود درجات فى تعاطى المخدرات يعنى البانجوا ده عادى وكل الناس بتخده لكن الهيروين ده الغلط وراى اخر يقول الهيروين المغشوش بس هو اللى غلط لكن الغالى أو النظيف لا مش غلط ولا الحكمه الغريبه ان خلاص كل الناس بتاخد مخدرات وكمان فى ولاد ناس أوى وناجحين وبرده بيتعاطوا

انا بجد مصدومه فى الكلام ده واللى بسمعه من مصادر عديده من صديقاتى وزمايلى انا لولا انى واثقه فى المصدر ان الشخصيه اللى بتحكى مش بتبالغ أو شخصيه مروجه للشائعات كنت قلت ده كلام كذب وأشعات
المخدرات هى المخدرات بمختلف دراجتها والمبادىْ مش بتتجزا يعنى مينفعشى اكون ضد المخدرات وحد يعزم عليا فى مناسبه فاخد عادى دى جريمه فى حق المتعاطى وفى حق المجتمع وحاجه تشين اى حد سواء خد كتير او قليل منها
والكارثه الكبرى هو انتشار المخدرات فى الافراح الشعبيه تقريبا وفى المحافظات كنوع من الترحيب بالناس
كما انها محرمه فى الدين ومن الكبائروباجماع الفقهاء
بسم الله الرحمن الرحيم
يا أيها الذين آمنوا إنما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحون" "إنما يريد الشيطان أن يوقع بينكم العداوة والبغضاء بالخمر والميسر ويصدكم عن ذكر الله وعن الصلاة فهل أنتم منتهون ) صدق الله العظيم هكذا نزلت الآيتان الكريمتان في سورة المائدة وقد أجمع علماء المسلمين يوم ظهرت هذه الآفة على تحريمها ولم يشذ عن ذلك فقيه من الفقهاء لا مذهب من المذاهب، كلهم أقروا حرمتها فهي حرام بل هي كبيرة
والحمد لله انى ماقبلتش فى حياتى حد ناجح ومتدين واخلاق وأكتشفت بعد كده أنه مدمن أو مدمنه أو حتى تعاطى المخدرات ولو مره واحده حتى فى حياته بجد انا ممكن يغمى عليا أو افقد ثقتى فى كل اللى حوليا
انا مش عارفه أزاى حد يكون ناجح أوشخصيه كويسه وبيتعاطى المخدرات انا حزينه جدا نفسى ابكى على شباب بلدى اللى زى الورد الناجحين ومدمنين وحزينه على الانتشار الفظيع للمخدرات بين كل الشباب
أما الشباب الفاشل والناس اللى هما شياطين الانس انا مش حزينه عليهم انهم مدمنين لانها جزء من تركيبه شخصيته وصفه عاديه فيهم
لكن حزينه كل الحزن على الشباب الناجح والشخصيات الكويسه
نفسى اسألهم سؤال واحد
ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فى مثل عربى بيقول من لديه صحه لديه أمل ومن لديه أمل فقد أمتلك كل شىء
قد ايه الصحه حاجه غاليه أوى ونعمه كبيره أزاى الانسان يدمرها بسهوله كده لان اللى عنده صحه ممكن يحقق كل طموحاته واى شىء بيحلم بيه وقد ايه المخدرات ممكن تقتل اى حاجه جميله فى حياة الانسان
اتمنى ان دعوه القراءه للحياه تتكرر بس تكون ضد المخدرات وتكون فى لافتات فى كل مكان ضد المخدرات وتوضح للشباب ان المخدرات ديه حاجه ضاره وجريمه وكمان بتشين اى انسان بيتعاطها

واتمنى ان يشارك التلفزيون فى هذه الحمله وكمان كل واحد منا مصرى عنده حد صديقه اوجاره أو أى حد يعرفه بيتعاطى المخدرات ولو حتى فى المناسبات بس اواى سبب فارغ من هذا القبيل أن ينصحه ويشارك بقليل من الجهد فى هذه الحمله عشان لو قللنا حجم متعاطى المخدرات ممكن نمنع تجار هذه السموم من انهم يدخلوا هذه السموم بلادنا لم يلاقوا مفيش سوق ليها فى بلادنا فالمخدرات للموت
واخيرا اسفه على اسلوبى لانى ضعيفه فى الكتابه شويه وانا فى انتظار تعليقاتكم ومناقشتكم لهذا الموضوع

11 comments:

Unknown said...

الحمد لله سعيدة جدا أنى لحقت أوصل بدرى

برافوا موضوع مهم جدا أد أيه الصحة نعمة لازم الأنسان يقدرها ، حملة مهمة أتمنى أن وسائل الأعلام تنتبهلها

و اخيرا أسلوبك تلقائى و بسيط بيدخل القلب بسهولة

كل حبى و احترامى

rack-yourminds said...

أولا : بجد انا بحييكي كتييير علي موضوعك الهام جدا

ثانيا:للاسف احنا في زمن معظم الشباب انصرف عن القرايه وده تلاحظيه في مبيعات الكتب وتوزيع الجرايد ,وده طبعا ليه اسباب كتيره ,بجد تلاحظي ان معظم الشباب افكاره سطحيه ومعلوماتها العامه صفر ومعندوش اي خلفيه عن اي شئ ولا داري ايه اللي بيحصل في العالم ولما تساليه ليه مش بتقرأ وتتطلع يقلك يا عم انا ناقص وجع دماغ وغيرها من المبررات اللي بيسوقها ليسوغ عدم اهتمامه بالقرايه ..اما بقي بخصوص المخدرات فدي مشكله كبيره استشرت في المجتمع وخصوصا بين الشباب وده برده ليه اسبابه من ضمن الاسباب
البطاله يعني الشباب اللي مش بيشتغل ولا قادر يتزوج ولا قادر يصرف علي نفسه والاحباط اللي ناتج عن عدم تحقيق اماله وطموحاته ده كله بيدفع الشباب الي جحيم المخدرات ..ولا ننسي طبعا أن قيم المجتمع وتقاليده اتغيرت الي الاسوا لا اصبح فيه اخلاق ولا مبادئ ..بس كل الاسباب دي مش مبرر ان الشباب يدمن المخدرات اللي بتقضي علي صحته ومستقبله وبتدمر كيان الاسره والمجتمع بأسره


دايما موضوعاتك هامه واسلويك بجد بسيط وسهل وجميل

تحياتي لكي

عــلاء ســالـــم said...

السلام عليكم

موضوعك جميل جداُ وأحييكي عليه.
أنا أتفق معك في كل ما قلتيه إبتداء من فرحتي بالإهتمام بإعلانات القراءة هذا العام . وأيضاً حزني وخوفي على ظاهرة تعاطي المخدرات اللي فعلاً تعتبر كارثه حقيقية في هذا الوطن.
فيه واحد صديق قالي إنه قرأ إحصائية مخيفة جداً بتقول إن حوالي 70% من الشباب مابين عمر 15 و 30 سنة مدخنين
وإن 90% من هذه النسبة المدخنه قاموت بشرب الحشيش أو البانجو مره واحدة على الأقل.
طبعاً لو الأرقام دي صحيحه يبقى الموضوع كبير.
أشكرك على إثارة الموضوع وربنا يهدي الشباب إلى الطريق الصحيح .

albida said...

ياااااااه.. انتى لسه عايشة من أيام البانجو؟!!! دى راحت عليه دلوقتى خلاص يا بنتى.. دلوقتى الحشيش بقى الشعار الرسمى للشعب المصرى
:)
والله بتكلم بجد!! دلوقتى سجاير الحشيش دى بقت عاملة زى المصاصات فى ايد الناس. والشباب بقوا يشربوها علنى كده فى الشوارع

مرة كنت ماشية فى الشارع ولقيت مجموعة شباب واقفين جنب عربية ونازلين شرب والظابط معدى جنبيهم ومفيش أى مشاكل خالص... طول ماهما مش فايقيين يبقوا فى السليم!! واللى ينرفزك بجد أن شكلهم ولاد ناس جدا. يعن الموضوع زى ما قلتى مابقاش قاصر على طبقة معينة او فئة عمرية بعينها... ده الموضوع وصل للبنات كمان

انا فى رأيى المفروض نغير العلم بتاعنا.. على الأقل نروش النسر اللى فى النص ده شوية.. نلبسوه بنطلون
law waist
كده ونحط فى بقه سجارة حشيش علشان يونون
:) :) :)

أنا معاكى انه لازم يكون فيه حملة اعلانية بس تكون موجهة للاباء مش للشباب. ببساطة لأن (شباب المستقبل) بتوعنا زى ما بيقولوا مش هيخدوها على محمل الجد كالعادة! علشان كده رسالتنا لازم تتوجه للأباء اللى لسه بيربوا اطفال علشان الأطفال دول يشبوا على الحاجة الصح

MONDAHESH said...

السلام عليكم

اخبارك ايه؟؟

معلش اتأخرت في المرور بس علشان ظروف الشغل والله

بس ليا رأي مختلف علي موضوع القراءة يكاد يتفق مع رأي مدونة

daylight

http://day-light.blogspot.com/

لان الحملة الاعلانية اللي عاجباكوا دي اتكلفت 10 مليون جنيه

طبعا القراءة مهمة جدا لشعب زينا بس برده تلتين الشعب مش لاقي ياكل اصلا

يبقي هيقرا ازاي وهو مش عارف يعيش اصلا

ودي مجرد وجهة نظر

اما بالنسبة للمخدرات بقي

فالشعب زي ما اتفقنا انه مش لاقي ياكل

بس الحمدلله
كله مهتم بالمخدرات

يعني تلاقي الطبقة الاقل اجتماعيا بتشرب بانجو

اما بقي الحشيش ده بتاع الطبقة المتوسطة

وصفوة المجتمع بيشربوا حشيش بس ارقي من الطبقة المتوسطة

اما الهروين بقي فزي ما قلتي بيعتبره اخطر حاجة ومش اي حد بيشربه

موضوعك رائع

تحياتي

نبضات said...

عاليا حليم
انا سعيده جدا انك أول تعليق وشكرا على تعليقك
تحياتى ومنورنى دايما
rack
شكرا على التعليق وعلى كلمات التشجيع الجميله دية بجد محتجاها اوى بس بدون مجاملات عشان انا لسه داخله التدوين وأول مره فى حياتى اكتب وعلق بالكتابه
بس انا كان ليا تحفظ صغنون على كلامك انه المشكله فى انتشار المخدرات ليست بسبب البطاله ولا عدم وجود اموال للزواج .....وغيرها
لان فى ناس عندها مشاكل اكتر من كده كتير ومضعفتشى امام المخدرات لسبب واحد وهو التربيه والمبادىء والدين وعشان عارفين ان الحياه مجرد اختبار وأن الاخره هى الدائمه
انا عارفه انك مش بتقول ليهم اعذار بس برده انا عن نفسى مش بعتبر ديه حتى اسباب ولا حتى سبب واحد لانتشار المخدرات والانهيار الاخلاقى الى احنا فيه
انا اعتقد ان السبب فى ده كله هو عدم التربيه فى البيت والمدارس وعدم الاهتمام بتدريس مادة الدين فى المدارس
وأن الناس أصبحت تعتبر انتشار الحاجه زى المخدرات مثلا دا مبرر انها مش غلط دا شعار بسمعه كتير ومش عارفه جيبينه منين ان الحاجه اللى يتفق عليها الناس فى زمنا ده او ناس كتير بتعملها يبقى اكيد هى صح عشان ناس كتير بتعملها
اما بخصوص القراءه فزى ماقلت معظم الشباب اصبح أفكارسطحيه ومعندوش معلومات غير عن احدث موديلات الموبيل والشات على النت والكلام الهايف مع ناس ميعرفهموشى .......وغيره ففعلا لو الناس كلها قرات الدنيا حتختلف وحتغير كتير فى السلوكيات وتحارب القراءه أى افكار خطا فى الشخصيه
تحياتى لك ودايما منورنى
علاء سلام
أولا اهلا بيك فى مدونة نبضات
وانا سعيده جدا بتعليقك وعلى فكره انا مصدقه النسب اللى كتابتها لان المخدرات انتشرت بطريقه كبيره واحنا فعلا فى كارثه واتمنى ان تكون فيه حمله ضد المخدرات فى الشوارع وفى الاعلام مثلما حدث فى الدعوة للقراءه لانها فعلا تستحق ذلك
تحياتى لك و سعيده بمعرفتك
البيدا
شكرا على التعليق
ومعلشى اعذرينى على عدم معرفتى بايه الموضه دلوقتى فى المخدرات بس انا بضرب امثله بالكلام اللى باسمعه بس انا مختلفه معاكى فى ان الحملة الاعلانيه ضد المخدرات يكون للاباءفقط طيب والشباب اللى موجود مش يمكن الكلام ياثر فى البعض واللى كان بياخد مثلا فى الافراح يبطل خالص
المفروض تكون الدعوة لجميع المراحل العمريه بس انا معاكى انها تكون اكتر للاباء سواء فى الدعوة للقراءه ان الاطفال يتعودوا وهم صغار عليها ويعرفوا ان الكتاب هو خير صديق وكمان الحمله ضد المخدرات عشان الوقايه خير من العلاج ونلحقهم قبل ماتصيبهم هذه الافه
وفعلا كما قولتى الاطفال اهم حاجه عشان يكبروا على الحاجه الصح
مندهش
اخيرا شرفتنى بالزياره امكناش بس اكلنا مع بعض عيش وملح فى فطار الساقيه مع الاخوه المدونين
عموما انا عارفه ظروف شغلك وربنا يوفقك وسعيده جدا بزيارتك
بالنسبه للتعليق انا ميهمنيش اتكلفت كام الحمله اشمعنى يعنى حملة القراءه اللى بنسال اتكلفت كام وحتى ولو اتكلفت كتير فهى تستحق ذلك طيب مافى حاجات تانيه بيدفعلها اضعاف كده وملهاش لازمه
اما بالنسبه للان الشعب مش لاقى ياكل
فالقراءه غير مكلفه زى ماانت متخيل
والقراءه ياعزيزى لاتقل اهميه عن الاكل والشرب لان الانسان الذى لايقراء انسان ميت وانا عجبنى مره دكتور فى الجامعه كان بيقولنا ان الواحد يمشى بلبس مقطع ويشترى كتاب ولايشترى جزمه جديده ويدفع فى كتاب وفعلا انا مقتنعه بهذا الكلام
كمان الناس اللى مش لاقيه تاكل ديه شوف بيدفعوا اد ايه فى الكلام فى الموبيل ممكن بالفلوس ديه يشتركوا حتى فى اى مكتبه او يشتروا كتب رخيصه حتى من سور الازبكيه
انا نفسى كل معرض كتاب بروح سور الازبكيه فى المعرض ولازم اشترى كذا كتاب غير اللى بشتريهم من القاعات الاخرى واكتر كمان
وباسعار رائعه واحيانا تصل لجنيهان ونصف عشان اقدر اجيب كتب كتير وبستمتع جدا بالكتب القديمه
انا بقول الناس تقراء يامندهش مش بطلب حاجات فيها رفاهيه مش بقول يعنى لازم الناس تروح الاوبرا تسمع بتهوفن وشتراوس وهما مش لاقين ياكلوا
انا عارفه ان الشعب كله مش عارف يعيش بس برده بشوف بيدفعوا اد ايه فى كروت شحن الموبيل وشراء موبيل بكاميرا
تفتكر القراءه مش احق بهذه الاموال
عموما الاختلاف فى الراى لايفسد للود قضيه
عموما شكرا على تعليقك وانا سعيده جدا بزيارتك
تحياتى لك ونورتنى

MONDAHESH said...

انا مش قصدي خالص اني اقلل من اهمية القراءة

انا كل مهاجمتي كانت علي تكليف الحملة الاعلانية اللي كانت ممكن تكون اقل من كده بكتير وتوصل لنفس النتيجة

وطبعا عندك حق في ان احنا بنصرف كتير علي حاجات مالهاش لازمة

هو احنا كده شعب بيحب المنظرة

بس مش الكل طبعا

تحياتي واتمني تكوني فهمتي وجهة نظري

Unknown said...

ما تظلميش مندهش يا منى هو عايز يوفر الحملة دى لحاجة أهم ماتشات كاس العالم مثلا

ههههههههههههههههه

انا جاية اهدى النفوس

لا بجد أنا معاك انا أتغاظت أيام ما كلفوا سبع مليون و هما بينقلوا المك رمسيس فى حين ان فى ناس بتيات من غير عشا
ممكن الحملة دى تتكلف أقل من كده بكتير

نبضات said...

مندهش
انا فاهمه وجه نظرك من غير متشرحها وانا عارفه ان كلامك ده مش ضد دعوة القراءه بس بتتكلم بس على التكاليف وانا بس حبيت اوضح لك ان فى تكاليف اكتر منها بتتدفع على حاجات هايفه
وكمان ان القراءه غير مكلفه
عموما شكرا على المتابعه ودايما منورنى واى تعليق بتكتبه بيسعدنى حتى ولو مختلف معايا ومتخفشى مش هفهمك غلط
تحياتى
عاليا حليم
اولا وحشتينى وانا واخده بالى انك جايه تهدى النفوس فعلا ومتخافيش مش حظلمه
هو كمان ممكن عاوز يوفر الفلوس عشان يستفيد بيها الشعب عموما مش شرط عشان حاجه تانيه اما بالنسبه لتمثال رمسيس ففعلا كان ممكن يكون بتكاليف
أقل من كده
تحياتى

صاحب البوابــة said...

عزيزتي نبضات

اشكرك كثيراً لرقتك معي

استمتعت ايما استمتاع بتصفح مدونتك

الى الامام دائما

نبضات said...

صاحب البوابه
سعيده جدا بزيارتك واخيرا نورتنى
زى ماكنت منورنا يوم فطار الساقيه
اتمنى أن تكون أحسن دلوقتى أن زعلت أوى لما قريت البوست الحزين بتاعك عموما ربنا يوفقك وينورلك طريقك وتحقق كل ماتتمناه واتمنى أن تقرا البوست بتاعى عن السعادة الفطريه يمكن تلاقى فيه حاجه ممكن تشعرك بالسعاده
سعيده بمعرفتك وبمعرفة مدونتك
تحياتى لك