Wednesday, October 10, 2007

الانامل الذهبيه


الانامل الذهبيه

شاهدت فيلم تيمور وشفيقه وعجبنى جدا اولا لانه فيلم محترم خالى من المشاهد او الجمل الى بتجرح مشاعر المشاهدين وفكرة وزيره صغيره فى السن ومتفوقه فى دراستها عجبتنى جدا بالاضافه الى البطل الثالث مع منى زكى واحمد السقا وهو موسيقى عمر خيرت بجد بهرتنى رقيقه وحالمه وجعلتنى اشعر اكتر بالمشاهد خصوصا فى مشاهد معينه كانت فى منتهى الرقه والتعبير ورغم انى بسمع لعمر خيرت كتير وعارفه كل مقطوعاته بس مش عارفه ليه حسيت تيمور وشفيقه ليها مذاق خاص يمكن كمان حسيت انها اجمل مقطوعات عمر خيرت وعلى فكره انا دخلت الفيلم ده ثلاث مرت من اجل الاستمتاع بالموسيقى بالاضافه الى فكرة الفيلم والسؤل اللى بيتبادر فى زهن كل من يشاهد الفيلم من البنات هل ممكن ان واحده تتنازل عن طموحتها عشان واحد بيحبها من كل قلبه بس يكون بيحبها مش مجرد واحد عاوز يجوزها وخلاص حتى ولو كانت وزيره عجبتنى الفكره ديه وحسيت رغم انى ضد شخصيه اللى بيقدمها احمد السقا انه فيلم جميل وله معنى وبيقول حاجه وممتع بخلاف كل الافلام اللى بتعرض الايام ديه وبصراحه متخيلش ان ممكن حد كان ينفع يألف موسيقى الفيلم غير عمرو خيرت عشان يظهر بالشكل الرائع ده

تحيه لصاحب الانامل الذهبيه وشكر على امتاعه الدائم لنا بموسيقاه الرائعه

15 comments:

albida said...

والله أنا ماشفتش الفيلم علشان أحكم عليه بس انا معاكى فى كل حرف قولتيه على عمر خيرت.. هو فعلا فنان فنان فنان بكل ما تحمله الكلمة من معان

وبالنسبة للموضوع اللى بيطرحه الفيلم فأعتقد أن المسألة دى ترجع لكل بنتز لو شايفة أن الحب فى حياتها أهم من مستقبلها العملى يبقى تختاره, ولو شايفة أن شغلها أهم حاجة فى حياتها يبقى تضحى بالحب. أعتقد ان ده بيختلف من أنسانة لأخرى حسب نظرتها للحياة

اهم حاجة أن الأنسان يكون سعيد بالحاجة اللى أختارها

بس!!!

نبضات said...

شكرا على كلماتك الرقيقه ونورتى المدونه وانا سعيده جدا انك من اول من علقلى على المدونه وبصراحه محتاره اقدم لك ايه بس بجد نفسى احتفل بزيارتك ليا احتفال كبير ممكن يعنى اقدم لك تورته وعصير ومعلشى عشان حضطرى كل ماتدخليلى تدخلى عن طريق مدونه عاليا وانا بتاسف لك جدا بس عشان عندى مشاكل فى الدخول مش عارفه ليه انا شخصيا بدخل من خلال تعليقى عند عليا شىء مضحك مش كده عموما انا سعيده بمعرفتك وبزيارتك جدا وسعيده بان تكونى من اوائل المعلقين عندى
وعلى فكره افتقدك والله يوم الفطار فى الساقيه وكنت اتمنى ان تشاركينا فيه
manon

نبضات said...

بخصوص فيلم تيمور وشفيقه انا معاكى فى الراى انها بتختلف من شخصيه لاخرى وان كل انسان بيختار الاختيار اللى بيسعده بس انا قصدى ان الفيلم عجبنى انه بيقول حاجه او بمعنى اخر يجعل المشاهد يفكر هو لو كان فى مكان البطله او البطل حيعمل ايه وفكرة الفيلم جديده بالاضافه انه محترم جدا فى راى انه احسن افلام الصيف عشان له معنى وفكره جديده واتمنى ان تشاهديه واعرف رايك حتى ولو كان مخالف لراى
لان ارائك موضوعيه وبتعجبنى

albida said...

ههههههههه
أنا معنديش اى اعتراض على التورتة والعصير!! ولو سندويتش رنجة برضه مفيش مانع!!

وأنا والله بجد كان نفسى أكون معاكم أوى يوم الافطار, بس اهم حاجة انكم الحمدلله اتبسطوا وان وينكى وصلت سلامى للجميع
انا على فكرة اقعدت اختت عليكم ساعت الفطار بالرن بتاعى ده..ههههه
يارب ماكونش قرفتكم بس

انتى كده بجد شوقتنى أنى أشوف الفيلم, اوعدك انى لما اشوفه هاجى أقولك رأيى على طول

وبالنسبة للبلوج بتاعك انا حاسة انك دافناه او مخبياه مش عارفة ليه!! على العموم علشان تتدخلى عالبلوج بتاعك على طول أدخلى عالصفحة الرئيسية بتاعت البلوج سبوت
www.blogger.com
وبعد كده اكتبى اسم المستخدم بتاعك وكلمة السر, لو منفعش بقى يبقى اعملى البلوج من اول وجديد لأن أكيد فيه حاجة غلط ولازم نضحى بالدكتور

كل سنة وانتى طيبة يا جميل
:)

Anonymous said...

للأسف انا ماشفتش الفيلم ده
بس هحاول انزله من على اى موقع واشوفه
كل سنه وانتى طيبه ياقمر
مدونتك حلوه ومريحه
فين الكاكاو بقى؟
:)

rack-yourminds said...

اولا مبروك علي المدونه الجديده

وكل سنه وانتي طيبه

انا مدخلتش الفيلم بس من كلامك عنه يبدو انه فيلم جميل هحخاول اشاهده

تحياتي لكي

Unknown said...

أعز الناس يا أغلى أصدقائى كم هو فقير تعبير السعادة بدخولك عالم التدوين اصبحنا رفقاء يا عزيزتى فى الحياة و الروح .. ألف مبروك على هذة المدونة المتميزة مثل صاحبتها

نبضات said...

شكرا وينكى على زيارتك للمدونه وتعليقك نورتنى
rack- yourminds
شكرا على زيارتك والله يبارك فيك وكل سنه وانت طيب واتمنى انك تشوف الفيلم واعرف رايك فيه
عاليا حليم بجد مش لاقيه كلمات ممكن تعبر عن سعادتى بزيارتك للمدونه نورتنى ونفسى أحتفل بيكى واعمل لك حفله كلها أغانى العندليب وشكرا على كلماتك الرقيقه وانا سعيده باننا اصبحنا اصحاب فى الحياه وفى عالم التدوين الذى كنتى سببا فى دخولى له
فاكره لما اتقابلنا وكنتى عازمانى على الفطار فى جاد وكلمتنى عن المدونات وعالم التدوين الجميل وقلت لك بجد انا ممكن افكر اعمل مدونه وبعدين داخلنا سينما فيلم تيمور وشفيقه بجد كان يوم رائع وجلست افكر وانا مروحه لو عملت مدونه حيكون اسمها ايه
بجد تعليقك له طابع خاص عندى وفرحه كبيره لاننا اصحاب من قبل التدوين ولانك من الجواهر اللى عرفتهم فى حياتى

Anonymous said...

اولا لا خلاف على موسيقى عمرو خيرت سوالك عن ما يتبادر فى ذهن البنات ده بيرجع لكل بنت على حده يعنى لو كنتى شايفه انى مستقبلك لا يتعارض مع حياتك الزوجيه ماشى لو العكس اختارى مستقبلك او حياتك الزوجيه

نبضات said...

رئيس جمهورية نفسى
شكرا على الزياره والتعليق
انا مش بسال سؤل انا بقول ان الفيلم له معنى لانه بيطرح سؤل اى حد بيشوف الفيلم بيساله لنفسه واضح انك مشفتش الفيلم من تعليقك
عموما هو بيطرح سؤل مش سطحى زى ماانت متخيل ومش بالبساطه ديه
الفيلم بيحكى عن اتنين جيران وبيحبوا بعض من وهما اطفال وكبروا مع بعض يعنى مش مجرد واحد عاوز يجوز واحده او حب عادى لا ده حب حقيقى
بس هى اولا متفوقه جدا لدرجة انها وصلت لوزيره وطموحه جدا
وهوبيغير عليها ومش عاوزها تشتغل خالص السؤل هو لو انسانه طموحه جدا وممكن توصل لمراكز جامده وخيرت بين الطموح الكبير والاحلام وبين شريك حياتها اللى بيحبها من كل قلبه وشخصيه رائعه بس مش عاوزها تعمل وعاوزها تكون له وحده مع معرفة انهم الاتنين مش شايفين غير بعض ومحدش شايف بديل للتانى والموضوع فى ايدها
فانا بعلق وبقول ان اى حد شاف الفيلم سال نفسه هذا السؤل
انا شخصيا سالته لنفسى وسالت صاحبتى اللى كانت معايا
انا مش قاصدى اقول راى معين بس دا سؤل مش سهل واصعب سؤل
وعلى فكره الفيلم ده فكرنى بفيلم اجنبى بحبه جدا اسمه
navigation in the heart
بمعنى أبحار فى القب
كان بيحكى عن صحفيه طموحه جدا وذهبت لجزيره عشان تكتب موضوع وقابلت شخصيه بحار وكانت شخصيه مميزه جدا فى التفكير والثقافه رغم انه من سكان الجزيره ونشا ء بينهم مشاعر وبعدين رجعت بلادها فسافر لها وقال لها انه جى يجوزها وياخذها معه الى الجزيره فقالت له انت بتفكر الزاى تفتكر انى ممكن اسيب حياتى فى المدينه عشان اذهب اعيش فى جزيره ازاى وقالها انه مش حيقدر يبعد عن جزيرته
ففكرت كثير وبعدين قالت لنفسها مهما وصلت فى طموحى ممكن اخر مستوى اشباع للنجاح لحد فين
لكن المشاعر ليس لها مستوى اشباع
دى مثلا وجه نظر
عموما هو سؤل محتاج تفكير وفعلا زى ماقولت بيفرق من شخصيه لاخرى بس خد فى حسبانك ان الشخصيه اللى بيكلم عنها الفيلم شخصيه بتحب شغلها ومش متخيله حياتها من غير الشغل ومش متخيله حياتها من غير شريكها فى الحياه
انا متاكده انك لما تشوف الفيلم حتحس الموقف اعمق
واسفه على الاطاله وشكرا على التعليق

Anonymous said...

هل ممكن ان واحده تتنازل عن طموحتها عشان واحد بيحبها من كل قلبه بس يكون بيحبها مش مجرد واحد عاوز يجوزها وخلاص حتى ولو كانت وزيره
ده جزء من البوست بتاعك الى فوق انا افتكرت انك بتطرحى ده كسوال للنقاش وجاوبت على هذا الاساس وده سبب سوء الفهم وشكرا على توضيح وجهه النظر بتعتك

نبضات said...

رئيس جمهورية نفسى
انا مش عارفه انت زعلت ولا ايه انا مش قاصدى حاجه غير انى اوضح لك ان الفيلم معناه اعمق من اللى انت متخيله واللى حسيته من ردك
هو انا صحيح مكنتش بسال انا كنت بعلق على الفيلم انه حلو بس برده مفيش مشكله انى اعرف وجهه نظركم فى السؤل اللى بيطرحه الفيلم
يارئيس جمهوية نفسى انا برحب باى تعليق واى تعليق والله بينور مدونتى انا بس كنت بوضحلك وجه نظرى
واسفه لو كان كلامى ضايقك
ومدونة نبضات مش عاوزه تخسر زائر عزيز مثلك

Anonymous said...

الاخت نبضات
اولا الف شكر على مرورك الكريم على مدونتى وتعليقك
ثانيا: انا واللهى كنت نسيت الموضوع اساسا وافتكرت لما انتى فكرتني بيه فى تعليقك عندى
الى احب اوضحه ليكى انى الموضوع كله كان سؤء فهمى منى انا اعتذرت عليه مش اكتر من كده
ثانيا دائما وابدا الخلاف فى الراى لا يفسد للود قضيه
وعموما انا مش زعلان و لكى منى كل التحيه

كمال سلطان said...

أولا تقبلى تهنئتى على مدونتك الجميلة
ثانيا تظل أفلام منى زكى وأحمد السقا
أجمل ماقدم عن الرومانسيةفى افلام الشباب بدءا من بدءا من أفريكانو ومرورا ب "مافيا" و"عن العشق والهوى" وحتى" تيمور وشفيقة" الذى أعجبنى جدا عنما شاهدته للمرة الأولى

نبضات said...

كمال سلطان
أولا مبروك مدونتك الجديده
ثانيا شكرا على كلماتك الرقيقه
وسعيده ان مدونة نبضات عجبتك وسعيده بزيارتك ليها و انا بعتبر فيلم تيمور وشفيقه وبعده كده رضا من احسن الافلام هذا الصيف
تحياتى لك
ودايما منور مدونة نبضات