Saturday, May 17, 2008

من انا ؟؟؟؟


وعدت من جديد وبعد اجازه طويله بعيده عن التدوين سأبدا تدويناتى الجديده بال... التـــاج اللى اهدته ليا صديقتى العزيزه فاتيما واشكرها جدا على هذا الاهداء مع انه صعب جدا ان انسان يتسال انه يذكر 10 حاجات عن شخصيته
عموما ححاول بس يارب اوفق وتقدر اجاباتى انها تعبر عن شخصيه .....نبضات

اولا هوياتى : بحب القراءه جدا فى كل المجالات والاستماع للموسيقى الكلاسيك والعالميه والخفيفه فى البرنامج الموسيقى بالراديوا وعندى مكتبه من شرائط الموسيقى وكتبى المفضله وكتبى ايام الدراسه واللى بعتبرهم كلهم ثروتى فى الحياه وحضور الندوات فى المواضيع اللى بتهمنى وبتجذبنى والمعارض الفنيه ومشاهدة عروض الباليه والتامل فى الطبيعه والحياه وتحليل شخصيات البشر اللى بتعامل معهم فى الحياه ومستمعه جيده لكل من يحتاج انه يففض معى

ثانيا اشهر عيوبى : شخصيه عصبيه جدا رغم انه مش بيبان عليا فى الوهله الاولى او لما حد بيتعرف عليا جديد والناس بتستغرب لما اقول انى عصبيه ومش بتصدق وبعد فتره من الاحتكاك بيتاكدوا بالادله القاطعه انى عصبيه جدا
حساسه جدا بشكل يجعلنى صعب التعامل معى لان فى حاجات صغيره وبسيطه بتكون بالنسبه لى قاتله بس برده فى حاجات بعديها المهم ان شخصيتى بتفرض على كل من يتعامل معى اسلوب معين فى التعامل والناس اللى مش بتهتم بذلك مش بعرف اتعامل معها وبالتالى مش بيكونو قريبين منى او بتعامل معهم فى الضروريات واحيانا بقطع علاقتى نهائى بيهم ودا بيخلنى اخسر ناس كويسه بس مشكلتهم انهم مش عارفين يتعملوا مع حساسيتى وشخصيتى الصعبه

ثالثا حاجات بكرها جدا : النفاق والمظاهر الكذابه او المظاهر عموما والسطحيه فى النظر الى اى شىء فى الحياه لانى اتعودت فى حياتى ان انظر لاى شىء فى عمقه ولا انظر الى القشره المزيفه ممكن تكون المظاهر مطلوبه لكن فى حيز ضيق جدا - المجاملات ممكن اكون بجامل بس ايضا فى حدود ضيقه ومش بحب حد يجاملنى ولا بجامل حد بس فى نفس الوقت باخد بالى من كلامى انه مش يجرح حد بقليل جدا من المجاملات
رابعا حاجات بحبها اوى ومش بمل من تكررها : بحب اشوف الدنيا وهيا بتفتح الصبح واتامل السماء وهيا بتتغير لونها واسمع صوت العصافير اول ماتنور الدنيا واستمر فى المشاهده الى طلوع الشمس وبحس ان هذا المشهد الجميل من اجمل لحظات الحياه ويشعرنى بالسعاده والامل وانى بشوف يوم جديد وهو بيتولد واليوم اللى بصحى فيه من الفجر اصليه واتفرج على هذا المشهد بكون طول اليوم حاسه بتفائل ونشاط وسعاده - بحب النيل جدا-حضور الحفلات الموسيقيه لعمرو خيرت فى ساقيه الصاوى والاوبرا - القراءه لعبد الوهاب مطاوع- قراءة اعداد مجلة البيت للديكور الشهريه - قراءة مجله العربى الشهريه -الجلوس مع صديقاتى وتجمعات المدونين فى ساقيه الصاوى -مشاهده فيلم الانسان يعيش مره واحده -التناسق بين الوان اللبس والاكسسورات والمكياج والذوق الرفيع فى اختيار الملابس -الاحتفاظ بالشخصيات الجميله اللى بقبلها فى حياتى وبتكون زى الجواهر
مشاهدة افلام الفنانه فاتن حمامه والتى احبها جدا- الاستماع الى اغانى فيروز

خامسا سؤل بيستفزنى جدا ؟ انتى ليه مش مرتبطه لحد الان ؟ وتقريبا السبعين مليون بيسالونى هذا السؤل والمفروض انه حياتى الخاصه اما الاقربين بيسالونى حنفرح بيكى امتى ويتهمونى بالبحث عن شخصيه مثاليه غير موجوده
وانا دايما برد انى مش بيهمنى المثاليه ولكن حد يجذبنى ولو فيه عيوب ولما اجده مش ححتاج عزومه من حد

سادسا امنيتى فى الحياه : انى اقدر اداوم واحافظ على الصلاه فى اوقتها والا تشغلنى الحياه عن المدوامه على قراءة
القران وانى اعرف أتوضأ واصلى فى اى مكان فالصلاه والقران هو كنز الانسان واهم حاجه فى الحياه

سابعا حاجه مؤمنه بيها جدا : ان الحياه عباره عن اختبار قصيرفمهما كثرت اختبارات الحياه علينا ان نرضى بقلوبنا عن كل المكتوب ونتذكر دائما انه ليس مهم ان نكون سعداء فى الدنيا ولكن الاهم هو الاخره ولازم نعمل حساب اننا محاسبون عن كل شىء ونحاول ان ننجح فى اختبارات الله لنا فى الدنيا

ثامنا اكثر حاجه فاشله فيها: المطبخ مابعرفشى اطبخ خالص ولا اغسل الاطباق بس فى امل انى اتعلم الطبيخ لانى بحب انى افنن فى الاكل وبحسه هوايه جميله بس المشكله معنديش وقت لتعلم الطبيخ بس مش بكرهه لكن غسيل الاطباق دا المستحيل الا لو لبست فى يوم من الايام جوانتى وانا بغسل عموما انا عمرى ماغسلتها ومعتقدشى انى حغسلها

تاسعا وظيفه بحبها : بصراحه او لم اكون محاسبه كنت اتمنى اكون عازفه فى الاوبرا او مؤلفه موسيقيه مثل بتهوفن وعمرو خيرت وخالد حماد لانى بحب الموسيقى جدااااااااااااااااا

عاشرا واخيرا وصلت للنهايه مثلى الاعلى فى الحياه : الكاتب عبد الوهاب مطاوع الله يرحمه والذى اقراء له منذ كان عمرى 15 سنه والذى شكل كتير من افكارى وشخصيتى ووجه نظرى فى اشياء كثيره فى الحياه ومن بعد وفاته اصبحت لااستطيع قراءه بريد الجمعه فى جريده الاهرام لانه ترك مساحه صعب ان شخص يملائها لانه كان اكتر من فيلسوف وليس مجرد انسان بيكتب حلول للمشاكل وكان بيختار مشاكل فعلا تستحق القراءه وليس كما هو موجود الان من نشر مشاكل شخصيات مريضه وغير جديره بنشر مشاكلها او بالرد عليها ومن اجمل كتب عبد الوهاب مطاوع اللى بعتز بيها جدا وقراته اكتر من 10 مرات كتاب افتح قلبك

امرر التاج الى

عاليا حليم مدونة عندلبيات لانها سبب معرفتى بهذا العالم الافتراضى وتشجيعى على دخوله والوقوف جنبى فى خطواتى الاولى فى التدوين وصديقتى فى التدوين والحياه ومن الناس القريبه جدا من قلبى

انا اكان نفسى امرره لمدونة تسابيح لدكتور زين بس فاتيما مررته له قبل كده ولكن هو لسه مش جاوب عليه فاتمنى ان يقبل اهدائى مع فاتيما انه يجاوب عليه . مدونه تسابيح اول معرفتى بيها عن طريق بوست جميل باسم ترنيمات صغيره عن الموسيقى حسسنى انها كتير مختلفه وجميله فى تاملتها الفلسفيه الجميله والعميقه وشاهد على حياه لا يعرفها احد وبعتز جدا بمعرفتى بيها

مدونة راك يور مايند اول شخص من المدونين علق عندى فى المدونه من الناس االلى معرفهاش وكان دائما يقرا مواضعى باهتمام مما كان ينعكس فى تعليقاته عشان كده كنت دائما اقوله صديق المدونه ومن الشخصيات اللى بعتز بيها

مدونة غمض عينيك اول شخص كتب عن نبضات وكان فى بوست عن تجمع للمدونين فى فطار رمضان فى ساقيه الصاوى وحكى فيه عن الشخصيات اللى حضرت هذا الاجتماع وكنت لسه ماكتبتش اى حاجه فى مدونتى وكتب عنى باسم نبضات تعليق جميل جدا مازلت اتذكره ومن الشخصيات اللى بعتز بمعرفتها

مدونة ارجوحة القلب مدونه دخلتها صدفه وفكرت فى تعليق معين اكتبه لان افكارها عجبتنى وجدتها قريبه لحد كبيرمن افكارى رغم اختلاف مواضيعنا ونظرت فى البروفيل وجدته نفس البرج بتاعى ونفس سنه ميلادى وبعدين اتشغلت وقلت اعلق فى يوم تانى وبعديها بفتره وجدته معلق فى مدونتى تعليق مشابه للتعليق اللى كنت حكتبه عنده عن علاقه تشابه الافكار والابراج وكانت صدفه غريبه جدا ومن المدونات اللى بعتز بيها


مدونة رساله من تحت الماء للمدون مندهش شخصيه بعتز بيها جدا فى عالم التدوين واخ وصديق عزيز واهم مايميزها الشفافيه وكان من الشخصيات اللى اتكلمت معاها كتير فى اول تجمع للمدونين فى فطار رمضان
مدونة حكايات زمان للمدون مصطفى والمدونه الرقيقه والجميله هدى مدونه متميزه جدا وبعتز بمعرفتى بيها وباصحابها اللى بعزهم جدا وسعيده بالصداقه الفضائيه اللى بتجمعنى بيهم ومدونتهم اللى دائما بستمتع بمواضيعها المميزه
وعلى فكره التاج منفصل بمعنى ان كل من مصطفى وهدى يجاوب عليه لوحده واشكركهم على تعليقاتهم الى بتنور مدونتى وقلقهم عليا فى غيابى


انا نفسى امرره لناس كتير بس فاتيما مشترطه عدد معين ولكن اى حد من زوار المدونه يقبله منى انا بهديه له ولو كان ينفع اقدر اذكر كل اسماء المدونات العزيزه عليا كنت ذكرتهم كلهم
:
:
:
:
تحديث
شكر خاص ... كل من قبلوا اهدائى للتاج وجابوا على التاج واستمتعت وسعدت جدا باجابتهم واولهم دكتور زين ثم مندهش وهدى ومصطفى وعاليا حليم اعتذرت انها مش حتقدر تجاوبه هذه الايام وحتأجله شويه بس وعدتنى انها حتجاوبه اما غمض عينيك وراك فاانا عارفه ظروفهم ومنتظره اجابتهم عن التاج فى اى وقت
ومدونة ارجوحه القلب لصاحبها ثروت للى مش عارف يكتب ايه وعموما عذر مقبول لحد مايجد وقت وكلمات معبره لاجابه التاج

نبضـــــات





54 comments:

فاتيما said...

نبوضة
يا عرافتى الساحرة
نسيتى تتكلمى عن البساطة الرهيبة اللى بتتمتعى بيها و بتدخلى بيها قلب الناس بسهولة
و نسيتى تقولى إن قلبك قلب طفل صغير مليان براءة و تلقائية
و طلعنا متشابهين فى حبنا للدنيا و الناس و المزيكا و عمر خيرت و كمان مبنحبش الطبيخ برضو ...
التاج كما توقعته منك
بسيط و رقيق زى اللى لابسه دلوقتى
و يا ريت تيجى يوم الخميس عشان تبقى فرصة حلوة و أشوفك
تحياتى يا نبضات الجميلة

Shatsy said...

صديقتى الغالية القريبة جدا من قلبى وروحــى والى نفســى،،،

تعليقك حلو قوى وكلامك على نفسك بمنتهى الرقة والصراحة زى شخصيتك بالظبط انت زى ماقولتى صعب جدا على الانسان ان يتكلم على نفسه فاسمحى لى صديقتى العزيزة ان اضيف بعض الاشياء عنك.

معظم الناس يقولوا ان الصداقة تاتى بمرور السنين الطويلة وبالمواقف الكثيرة لكن صداقتنا لم تمر عاليها الثلاث سنوات انا لسة فاكرة اول يوم اتعرفنا واتقابلنا كان يوم 4/9/2005 كان اول يوم ادخل فيه الشركة وقالى عم ابراهيم اتفضلى فى المكتب اللى على الشمال انتظرى دخلت وجادتك انتى جالسة منتظرة مثلى ساكنة ساكتة والارض من حولنا كانت عاليها قطرات المياة تبادلنا النظرات الساكنة انتى مين وجية تشتغلى اية وكل واحد فينا دخل الى مكانه.
ومع مرور الايام اصبحنا اصحاب واتوا عالينا رحاب وسهر لفترة لم تطول كثير والحجرة التى كنا جالسين فيها اصبحت هى المئوى لينا المليئة بالضحك والبكاء اوقات الفرح واوقات الحزن حجرة الحرية والفضفضة بتاعتنا. وفى اخر سنة اصبحت الحجرة مكتبى واصبحنا احنا الاتين لوحدينا نقضى معظم الوقت معا.

انت عارفة ان مكتبى واحشنى قوى .............

وانا بقرأ هوايتك ضحكت وافتكرت انتى بتقولى الموسيقى الكلاسكية فاكرة كل خروجة كنا بنخرجها كنت لازم تدخلى محل الشرائط وتتفرجى على الشرائط فترة طويلة جدا وتقولى دة عندى ودة مش عندى وتصصمى تشترى شريط او اتنين حتى لو كنا فى اخر الشهر ومفلسين كالعادة ودة حالنا من اول لما نقبض لكن الموسيقى تمثلك من اهم الاشياء عندك عمالة افتكر لما كنت بتدخلى عاليا المكتب الصبح وانتى لسة حاطة سماعات الراديو فى اذنك وتحكيلى على منظر الصحرا او الجبال والاستماع الى الموسيقى الصبح وانك بتكونى فى عالم تانى وقد اية انتى بتبسطى بالمنظر دة.
انت اتكلمتى عن عيوبك اللى هى العصبية والشخصية الحساسة بس دة مش دايما ولا كل الاوقات بالعكس انت شخصية هادئة مريحة الطباع مرحة تتميز بابتسامة بسيطة تعكس صفاء ما بداخلك ونقاء نفسك شخصية حنونة رقيقة مبهجة صاحبة صاحبك كفاية ان لما حد من صحابك بيكون فى محنة او محتجلك لازم لازم يجدك بجانبه ومش انا بس اللى بقول كدة ولا انا اللى حصل كدة معايا انا وائقة ان كل اصحابك بيقولوا نفس الكلام.
انت فعلا بتكرهى النفاق والمجملات والمظاهر الخادعة حتى احلامك بسيطة مش زى احلام البعض الان العربية والجوازة اللى مش عارفة اية والشقة اللى فين ولا المركز اطلاقا احلام هادئة طموحة لكن رقيقة.

صديقتى الرقيقة التى تحب عمرو خيرت ومعظم الوقت تستمعى اليه بالاضافة طبعا الى فيروز والموسيقى الغربية الكلاسكية ودايما كنت بسالك اية الموسيقى دية تقوليلى اسمها طبعا ولا افتكرها افتكرت وانا بكتب لما بندخل سينما وانت تبصى على تتر الفيلم وتقولى الله دية موسيقى لعمر خيرت ولازم تعلقى على الموسيقى بتاعت الفيلم لان الموسيقى فعلا تمثلك شى مهم جدا فى حياتك.
اما البيانو دة ليه قصة عندك وحلم قديم ان يكون لديك واحد فى بيتك ولما ندخل مكان وبيعجبك بيانو تقولى الله عايزة فى واحد زى دة فى بيتى.

انت اتكلمتى على شخصيتك بمنتهى البساطة والرقة بس لم تذكرى مميزاتك الكثيرة ممكن انتى مش شيفاها لكن اكيد كل من اعرفك حس بيها وعرفها وسعيد انه فى حياته او حتى قد قابل فى يوم شخصية رقيقة حنونة مخلصة جميلة صادقة بشوشة مثقفة ذكية صديقة بكل ما تحمل الكلمة من معنى.

انا فعلا مفتقده كل الايام والاوقات السعيدة والذكريات الجميلة اللى بنا ومن اكتر الاشياء اللى مديقانى دلوقتى انى مش حاشوفك كل يوم ولا احكى معاكى.

لكن احنا اصحاب وحنفضل اصحاب طول العمر وانى بفتخر وسعيدة انى اتعرفت عاليكى وانك موجودة فى حياتى وانك صديقتى ودة يشرف اى حد.

§a§a said...

اولا حمد لله على السلامه وظهورك فى التدوين من تانى

واجابتك جميله جدا مشاء الله


تحياتى

Unknown said...

حمد الله ع السلامة وعود احمد

اجابات التاج طبعا انا عرفاها مش غريبة عليا بس هى حتوصل شخصيتك اكتر لاحبءك من المدزنين و فيه حاجات فى اجاباتك مشتركة بينا

و بعدين الله بسامحك انا صعب عليا اوى اوى اكلم عن نفسى خصوصا لما يبقى السؤال مفتوح كده كمان
ههههههههههههه

مش كفاية عليا ابو على ؟

ههههههههههه

بقولك ينفع تجيلى الساقية بركة الثلاثاء و لا تستنى لما ينزل فيلم كبارية ندخله سوى ؟ ع العموم انا احب الاتنين :)))

_ زين_ said...

تم..تك..بم..تك
نبضات
مش القلب بيعمل كده..
فليكن
مرة أخرى على مدونتك الجميلة التي أقرأها دائما في صمت.. مستمتعا بماتكتبين وبصراحتك ووضوحك وبساطتك وتقائيتك السحرية، ونزولا على رغبتك ورغبة مولانا في التدوين السيدة أم يوسف وعلى رغبة أصدقاء قدامى ، وأنا بأخر رجل وبرضه بأخر التانية..
سنقوم نحن جلالة الصعلوك الأكبر بمحاولة الإجابة..
لكي خالص محبتي على صراحتك وشفافيتك الجميلة في الرد..
شاهد على حياة لايعرفها أحد

houda said...

نبضات

اولا حمد الله على سلامتك ونورت من تاني مكانك والله كنا مفتقدينك طول المدة اللي فاتت سبت فراغ كبير فى المدونة اللي ماكانش ليها طعم من غيرك وحشتينا بجد ما تبقيش تعمليها تاني تعرفي البارح كنت زهقانة ففتحت المدونة ودخلت ركن التعليقات بجد ماكنتش مصدقة نفسي لما لقيت تعليق باسمك كنت حاطير من الفرحة عارفة ليه عشان انا بحبك اوي اوي رغم اني مش عارفة عنك كل حاجة بس كتاباتك عرفتني بشخصيتك وانا سعيدة جدا اني تعرفت على انسانة هايلة بكل المقايس اللي هى انت طبعا ويارب تنجحي فالامتحانات وانت تستهل كل خير عقبالنا لما ننجح فى امتحان التاج اللي عاوزة كل واحد يكتب عشر حاجة عن نفس وكمان انا مسرورة جدا عشان عرفت معلومات عن شخصيتك الاكتر من هايلة وانا بحب كتباتك موت عشان هى بتعبر بشكل كبير عن كينونة الانسان وشدي حيلك عايزين مواضع جديدة ولا خلاص ما بقتيش عايزة تعليقات مينا هههه واخيرا بتمنى تتوفقي فى حياتك كلها ونفضل نسمع عنك اخبار كويسة ونورت من تاني مكانك

سنووايت said...

أجمل حاجة انك ما بتحبيش السطحية
وانك بتحبي الموسيقي
اجابتاتك راقية اوي وحسيت بهدوء رغم انك بتقولي انك عصبية
لكن انا عتقد ان ليكي من اسمك نصيب الاسد "نبضات" واراكي فعلا نبضات

نبضات said...

فاتيما
شكرا على كلماتك الجميله اللى دائما بتحسسنى اننا نعرف بعض اوى وليس مجرد اصدقاء فى هذا العالم الافتراضى صحيح انت واخده فيا مقلب شويتين بس مش مشكله السيط ولا الغنى

بالنسبه للبساطه والمعانى الجميله اللى بتحكى عنها انا على فكره لما جاوبت عن التاج حبيت اتكلم عن حاجات فى شخصيتى جديده على كل من يعرفنى عن طريق التدوين وبعدت تماما عن اى وصف مش محتاجه اتكلم عنه لانه بيبان فى كتباتى فى المدونه حبيت اوريكم نبضات من زوايا مختلفه
بالنسبه لتشابهنا فى حاجات كتير دا شىء انا حساه من زمان سواء فى حبنا للدنيا والناس وموسيقى عمرو خيرت وفى احساسنا ببعض وقربنا من قلوب بعض ويمكن قربى انا اكتر لانى احببتك من تعليقاتك عند مدونه تسابيح ومن قبل ماتعملى المدونه كانت بتجبنى تعليقاتك وكنت قريبه لى وكنت منتظره مدونتك ولما عملتى المدونه قربتى لقلبى اكتر زى ماقربتى لقلوب الكثير والكثير فى التدوين والتاج بسيط ورقيق زى اللى اهدته ليا ايضا وربنا ميحرمنيش من صادقتك الغاليا ولا من طلتك عليا لما كنت غايبه للاطئنان على المدونه كانت لفته رقيقه وجميله منك
واخيرا ...عشان طولت عليكى سعيده جدا انى ان شاء الله حشوفك يوم الخميس

تحياتى
قلب دائما محب لك

نبضات said...

shatsy
من اقرب القلوب لنفسى حبيبة قلبى الغاليه اللى بتمنى تفضل صداقتنا طول العمر. والحياه والشغل الجديد مش يفرق بينا مش حقولك انا بحبك قد ايه عشان انتى عارفه قد ايه انا بحبك ومش بعرف خالص وعمرى انى ازعل منك يارق واطيب القلوب واشكرك جدا على كلماتك الجميله والى بجد اكبر منى بكتير وبكون مكسوفه جدا وانا بقرا الكلام الحلو دا
رغم قصر فتره معرفتنا ببعض الا انى بحس انى اعرفك بقالى سنين بقينا نفهم بعض اوى ونحس ببعض اكتر واتعودت على وجودك فى حياتى وعارفه بقه اجمل حاجه الرنه بتاعت الصبح اللى مازلتى ترنيها لى حتى بعد ماسبتى الشركه وسعيده جدا انك ياريهام مش محسسانى اوى بالفراق وحاسه ان احنا حنقدر نحتفظ بصادقتنا حتى ولو مش بنشوف بعض كتير وعلى فكره انا برده لسه فاكره اول يوم فى شغلنا فى الشركه وتعينا فى يوم واحد وبصراحه عاوزين نهنىء عم ابراهيم بانه دخل التاريخ وحكينا عنه على النت ومش عارفه اقول ايه ولا ايه وطبعا مش حنسى اشكرك على التسيحه الجميله ديه لينا واحنا على الهواء بس زعلانه انك مش كتبتى كمان اسم الشركه وغيرها من البيانات التفصيليه
بصراحه اختصرتى ...هههههههه
وتكمله للتسيحه الجميله ديه انا مفتقداكى موت ومفتقده الفطار معك والحديث معا اول دخولى الشركه ونحكى ملخص يومنا السابق بسرعه مش عارفه احكى ايه ولا ايه ماهى حفله تسيح بقه واحنا على الهواء ومكسوفه جدا من كلمات مدحك فيا ووصفك لى بجد كلام كبير اوى يارب بس اكون عند حسن ظنك وعندى كلام كتير عاوزه اقولهولك بس ابقه اكملك فى التليفون عشان نكتفى بهذا القدر من هذه الحلقه فى مسلسل التسيح
واحنا زى ماقولتى
اصحاب وحنفضل اصحاب طول العمر وانا كمان بفتخر وسعيدة انى اتعرفت عاليكى ومش مجامله بجدوسعيده وانك موجودة فى حياتى وانك صديقتى

تحياتى
بحبك اوى وربنا يخليكى ليا
مفتقداكى موت

نبضات said...

مصطفى
اشكرك يامصطفى على سؤلك عنى فى غيابى وسعيده ان اجاباتى عجبتك انا كنت خايفه موت تكون سخيفه انا كتبتها بتلقائيه وبدون ترتيب اوى عشان تكون طبيعيه وتشفونى على طبيعتى وفى انتظار اجاباتك على التاج عشان نعرف اكتر عن شخصيتك واتمنى اشوفك يوم الخميس فى حفل التوقيع مدونات مصريه للجيب على فكره مندهش حيحاول يجى

تحياتى
دايما بتنورنى

نبضات said...

عاليا حليم
صديقتى الغاليه طبعا فى حاجات كتير مشتركه بينا بس طبعا مش الفشل فى المطبخ ولا عيوبى الفظيعه لكن الحاجات الحلوه بس ويمكن دا اللى بيخلينا فاهمين بعض اوى وقربنا من بعض لتشابهنا فى نفس الافكار والاهتمامات وانا مدينه لكى ياعزيزتى لانك السبب فى دخولى ومعرفتى بذلك العالم التدوينى الجميل اللى اضاف لحياتى لمسه جديده وجميله

وطبعا فى انتظار ردك على التاج طبعا مش حقولك على طول بس اوعى تطنشى عشان يعنى هما 10 حاجات وتخافى على فكره هما من بعيد مخفين انهم 10 حاجات على الشخصيه بس بعد ماتكتبيهم حتحسى انها حاجه ممتعه وحلوه فى ناس جربت وقالت كده..... متخافيش

بالنسبه للساقيه مش حينفع غير السبت عشان الشغل حكلمك ونتفق والفيلم لما ينزل ان شاء الله حدخله معاكى

تحياتى

houda said...

نبضات
اولا انا بشكرك على تمريرك التاج ليا ويارب مطولش فى الكلام ولونو صعب الواحد يتكلم على نفس بس ححاول...
اول حاجة.من انا.انسانة بسيطة تحب البساطة فكل شئ احب الصراحة والحقيقة مهما كانت مئلمة احب الصدق -الاحترام-الاخلاص للاخرين حتى الذين يخدعونني -ليست لي صلة قوية بالعالم الخارجي-متفهمة-مشكلتي اني شديدة الاحساس لدرجة اني لا اعرف كيف اصيل شعور بمعاناة الاخرين-احب فن الرسم لكن لم يسبق لي ان جربته.
تاني حاجة.اكره الخيانة-الكدب-التلاعب بمشاعر الاخرين-احتقار الاخر-الظلم-الغش-سلب الحقوق من اصحابها-الضجيج.تالت حاجة.بعض صفات.سريعة الحكم على الناس فى بعض الاحيان-استسلم للبكاء بسرعة-مشاعري غبية-متقلبة المزاج-لا اهتم بالجمال الخارجي نهائيا اهتم بداخل الانسان وعقله وافكاره لان الجمال ليس مظهرا او شكلا ماديا فحسب نستطيع رؤيته من خلال اللون او اللباس او القامة ولكنه المعنى الذي يقوم فى النفس فيبدو من الكلام والصمت والسلوك والافكار والمعاني النفسية من صدق واستقامة ورهافة المشاعر وصدق العاطفة.رابع حاجة.اكثر مااحب"الطبيعة لانها الشئ الوحيد الذى يبهجني عند الحزن-احب الهدوء والجلوس وقت الغضب وحدي-اعشق الاطفال وابتسامتهم لانها تحمل كل معاني البرائة -احب الموسيقى الهادئة وايضا الحزينة-اعشق فصل الشتاء والربيع لان فيه تجدد وبداية حياة جديدة مليئة بالانشراح والفرح والالوان الجميلة.
خامس حاجة
افضل الاوقات عندي"هبوط المطر احب السير تحت الامطار مهما كانت غزيرة لدرجة ان الكل يركض ويصبح الشارع فارغا الا من مجنونة هى انا .وعندما اقوم لصلاة الفجر وعندما اشاهدالصبح فى اول بزوغ اه واشراق يوم جديد استمتع كثيرا عندما اسمع زقزقة العصافير وانشادهم افضل هدا الوقت لانه هادئ لا يحمل ضجيج الناس ولا زحمتهم -افضل التامل فى غروب الشمس وخصوصا ان كنت فى البحر منظر رائع احس كانى امام لوحة فنية متقونة الصنع-افضل الدخول للمدونات التالية"نبضات-لعنة اسمها الفن-رسالة من تحت الماء-عندليبات عليا حليم واول المدونات التى احببت حكايات زمان.واسفة ان لم ادكر باقى المدونات لكن الشرط يقول يجب دكر 5فقط وهدا لا يعني عدم اعجابي بالمدونات الاخرى بل بالعكس انا اتابع الجديد في جل المدونات وكلها هائلة ومواضع مثيرة تستحق ان تقراء الاف المرات.
سادس حاجة
هوايتي"قراءة الكتب المتعلقة بجميع الميادين -الطبخ وتجريب اكولات جديدة -تبادل الرسائل مع اصديقائى الفضائين.
سابع حاجة
وطني هو المغرب احبه رغم كل مايقع فيه لاني نشات فيه وتربية بين احضانه لكن حبي له لا يقل حبا لبلد تاني احببته مند الطفولة اشعر اني فرد من افرده رغم اني لم اولد به واحب اهله رغم عدم معرفة بهم واعشق حضارته العريقة وبكل افتخار اقول هو مصر
تامن حاجة
اكثر ما اؤمن به"ان نضج الانسان ليس في تقدمه فى السن لكن النضج هو في نضج العقل وليس بمعنى ان الانسان ادا كان كبيرا فى سنه كبير فى عقله -اؤمن ان الحياة هى اعظم مدرسةونحن مجرد تلاميذ فيها تعلمنا الكثير وفيها نمر بتجارب قد نستفيد منها وقد يكون العكس ورغم مرارتها وقسوتها ومهما طال امدنا فيها فهي فانية
تاسع حاجة
اكثر من احترم"اختي في الله لا اعرف اسمها سوى لقب هو نبضات ومصطفى الذي احب ان اناديه باستاذي وجميع المدونين دون استتناء لان اساليبهم في الكتابة مدهشة وهى خير دليل على عظمة اصحابها وصدق احاسيسهم واقل شئ يمكنني ان احسه تجاههم هو الاحترام والامتنان لانهم سمحوا لي ان اكون فردا في عالم التدوين
عاشر واخر حاجة
امنيتي"انتصار المسلمتن والتحرر من قبضة العدو وانتشار السلام والامان في كل اقطار العالم -اتمنى رضا الله ومحبته-واتمنى زيارة مصر -النجاح فى الكتابة وان تعود الابتسامة لكل قلب حزين وجزاكم الله خيرا

إيمان said...

عزيزتى نبضات الرقيقة مقصرة فى حقك أعذرينى
دوشة الرسالة اللى مجننى مش خلينى عارفة أركز فى عالم التدوين....
الحساسية شىء لطيف وجميل...وانا على فكرة زيك فى الموضوع ده..وبعتبره مش مشكلة ...بس المشكلة فى الناس كتير مبقاش يهمه حد ولا يلاحظ غيره بيحب وبيزعل من إية...

اجابات تلقائية ولطيفة
وبالنسبة للتاج أهداه لى استاذى العزيزدكتور زين وأصبحت فى مأزق لأن لألقيت ان الكتابة عن النفس شىء صعب أوى ولكن سأحاول

تحياتى ومحبتى

نبضات said...

أبو للو
اولا انا معجبه جدا بالاسم الجديد. جميل ان الانسان يختار اسم تانى غير اسمه المكتوب فى شهاده الميلاد يكون اسم معبر عنه ويستخدمه فى الكتابه والتعبير عن ارائه وانا عجبنى اسم ابوللو عشان شخصيته فى رواية حضرتك واللى عجبتنى من الكلام اللى كتب عنها وان كنت لسه مش قرات الروايه ولكن اكيد حقرئها قريبا جدا

على فكره ...انا خلصت امتحانات لانى مش كان ينفع ارجع التدوين قبل مااخلص من هذه الورطه الكبيره

شكرا على كلماتك الرقيقه عن مدونتى المتواضعه وعلى اجاباتى للتاج وانا سعيده جداااا لقبولك للتاج ودا شرف ليا ولفاتيما ولكل من اهدوك التاج وكنت اسعد وانا بقراء اجابات حضرتك له قد ايه كانت جميله جدااا وفلسفيه وعميقه وشفافه ايضا ومعبره ... عن شاهد على حياه لايعرفها احد

تحياتى
منووووورنى دائما

houda said...

nabadat said...
awalan ana asfa bjad 3al gahlat ili 3milto bkhosos itaj asl hasal souae tafahom basi inchalah asalaho ou nkhalas asilit itaj ana ou mostafa fa9rab forsa moch 3arfa a3tadir li hadritik izay 3ala ilghalat da ou hab9a a3ala9 3ala chakhsiyitk fwa9ti tani 3achan 3andi hajat ktira ahibi adifha kaman ana hatma3 habitin ou atlob minik talab kbir chiwaya ana konti 3awza email bita3ik 3achan ana nifsi atkalim ma3a hadritik ou law moch momkin yb9a khalas ou samhni law sadar mini ayi haja ghalat
tahiyati

نبضات said...

الجميله والرقيقه جدا هدى
انا كنت ببص على المدونه بسرعه ووجدت تعليقك الاخير ورغم ضيق وقتى وانى مش قرات تعليقك للاخر بس مش قدرت اسمع منك كلمه اسفه انتى مش غلطى ياحبيبه قلبى وانا فرحت جدا انك جاوبتى التاج عندى صدقنى دا شرف كبير جدا ليا خصوصا انى حسيت فيه ان انا وانتى متشابهين فى حاجات كتيرررررررر اوى عجبنى كلامك جدا ولسه انا جيه من حفل التوقيع الكتب وشفت مصطفى هناك وكنت بقله انا مش مصدقه ان هدى فتاه صغيره السن كده افكارها وكلامك كتير جميل اوعى تتاسفى تانى انا اللى اسفه ياحبيبتى انى اتاخرت عليكى فى الرد على التعليقات بس والله مشغوله جدا واليوم دخلت فى الشغل على المدونه رديت على تعليق وكنت لسه برد على تعليقك جالى شغل فقلت عشان مش اطلسق التعليق ورد بمزاج ااجله اوعى تتاسفى تانى ربنا يعلم انك انسانه قريبه جدا من قلبى وقربتى منه اكتر لما قريت التاج بتاعك وحسيت بتشابهنا فى حاجات كتير وحبك للاحترام اللى انا بحسه اجمل الصفات عموما انا لسه حعلق لك على التاج تعليق طويل بس انا دخلت دلوقتى مخصوص عشان مش كان ينفع انام وانتى ياحبيبتى بتتاسفى على حاجه اسعدتنى كتير ونورت البلوج بتاعى وسعيده جدا بيها وسعيده ان قرائى حيقرائه التاج بتاعك ويعرفوكى اكتر زى ماانا عرفتك اكتر . بحبك اوى واوعى تقولى اسفه وانتظرى ردى على تعريقاتك قريبا جدا واعذرى تاخيرى فى الرد عشان الشغل وانشغالاتى

تحياتى
دائما منووووونى
بحبك موت

شهرزاد said...

نبضات الجميلة الرقيقة
بصي انا لسه ماقرتش البوست عشان راجعة تعبانه أوي
بس حبيت اعد وأسلم
بجد أنا انبسطت النهارده اني عرفتك على الحقيقة
والحقيقة كانت اجمل كمان من الخيال
هقرا البوست واكتب كومنت لما اصحى ان شاء الله
سلام يا قمر

شهرزاد said...

صحيح يا نبوضة نسيت اكتب لك لينك على الفاسبوك لكل المدونات الفتيات
نورينا
http://www.facebook.com/group.php?gid=14647563577

houda said...

اختي الغالية نبضات
اولا بشكرك على اجابتك الرقيقة وانا النهاردة سعيدة اوي و سلامك وصل ربنا يسلميك انا كنت عاوزة اقول كلام كثير بس مع الاسف مش لقية الكلام المناسب اللي يليق بانسانة كريمة وبسيطة وموهبة وبتحب الخير لكل الناس وبتحمل جواها قلب مليان حنية قلب ما يعرفش يكره ولا يخون واحب اقول انك انسانة نادرة في زمان الخيانة والغدر تعرفي انا حبيتك حتى قبل ما عرفك ودلوقتي حبي زاد ناحيتك مش عارفة ليه حاسيت بفراغ كبير لما غبتي المدة اللي فاتت وكنت كل ما دخول اول حاجة افتحها هي ركن التعليقات الخاصة بك وبرد مش بلقيكي فا بحس انو في حاجة ناقصاني وعلى فكرة انا بعتز بمعرفتي بكي وبكون سعيدة جدا لما بكلم زميلاتي عنك يمكن احنا بعيدين على بعض بس انا مش حاسة بكل المسافات ذى وبخصوص عصابيتك انا لو مكان اللي بيعرفكي اتحمليك مهما حصل منيك لانو مهما كان انت اختي وما فيش حاد بيزعل مين اخت واجمل صدفة جميلة حصلت ليل اني تعرفتي عليكي ولو فضلتي اتكلم مش حفدر اوصليك احساسي لانو كل الموصفات وكلمات الدنيا مش حتقدر توضف عظمية شخصيتك اللي اكتر من هايلة وفي نهاية احب اضيف انو لو مهما مر الزمان مش حنساكي وعشان المكان مستحيل يتغير وهو قلبي ولو فكرت انساكي لازم قلبي يبطل نبض وذا لقدرت اقول
تحياتي لاعز ناس

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

السلام عليكم
اول زيارة وساتابع باذن الله
لكن انا شفتك في حفل التوقيع
انا المنتقبة اللي كانت مع زوجها وكان معانا بنوتة صغيرة وجينا اخر الحفل
اتمنى تكوني افتكرتتي
بجد بجد شخصية جديرة بالاحترام اعذريني انا اتكسفت اوي اكلمك خصوصا لقيتك بتقري في الكتاب
بس بسجل اعجابي بيكي وباذن الله المقابلة الجاية نتكلم ونتعرف
اجابة التاج تثبت نظرتي في انك شخصية جديرة بالاحترام
تحياتي

نبضات said...

الجميله والرقيقه هدى
بجد مش لاقيه كلام اقوله عن مشاعرك الجميله رغم عدم معرفتك بيا شخصيا رغم انك واخده مقلب فيا شويتين
ولكن عشان انت شخص جميل بتقدرى تشوفى وتحسى الحاجات الجميله داخل الناس وان شاء الله مش حاخد اجازه تانى بس اعذرونى فى تاخر الرد على التعليقات وفى تاخر زيارتى لموضوعاتك الجميله بجد لانى بكون مشغوله فعلا . وانا سعيده جدا بمعرفتى بيكى ودا لاسباب عديده: اولا علاقه الحب اللى بينا والصداقه رغم عدم معرفتنا ببعض وان احنا عمرنا ماشفنا بعض واختلاف اعمرنا انتى صغيره وانا عجوزه وثانيا انك كاتبه جميله جدا وموهوبه وبجد بحب كتاباتك وشرف ليا معرفتى بيكى
ثالثا تقربنا فى الافكار وفى الحاجات اللى بنحبها . واشكرك من اعماق قلبى على دعوه النجاح الحلو ديه قد ايه انا محتاجها واشكرك على كل كلامك الجميل بس مش تمدحى فيا كتير لانى مش للدرجه اللى انتى متخيلها ويارب اكون دائما عند حسن ظنك ولو تاخرت فى كتابه مواضيع جديده اعرفى انى مشغوله مش بيمنعنى عن التدوين الا الضروره وليس كسل والله او عدم اهتمام لكن اليوم بيعدى بسرعه

تحياتى
دائما اصدقاء

نبضات said...

سنووايت
انا فعلا ضد السطحيه بكل صورها وبكرها جدا ومش بعرف اتعامل مع الناس السطحيين اما الموسيقى فانا احباها الى مالا نهايه ونفسى اوى اتعلم عزف البيانوا واحتمال هذا الصيف احقق هذه الامنيه فى اخد دروس عزف موسيقى فى ساقيه الصاوى بس لسه لم اخذ القرار بعد
اشكرك على وصفك الرقيق لاجاباتى بصى انا مش دايما عصبيه بالعكس شكلى وكلامى بيدى انطباع انى مش عصبيه خالص لكن فى اوقات معينه بكون فى قمه العصبيه وبشكل اوفر عن العادى ودى حاجه مش اعرف اوصفها لان مش بيعرفها الا اللى بيشوفها على الطبيعه لكنه عيب فيا بحاول جاهده انى اغيره
بالنسبه لاسم نبضات ..بصراحه مش لقيت اسم غيره ممكن يعبر عنى وفكرت كتير قبل اختياره واختياره له مش لمجرد انه اسم جميل لكن اسم بيحمل معانى كتير جميله ومقربه لقلبى وبعتز بيه جدا
كان نفسى جدا اشوفك يوم حفل التوقيع لكن عندى امل اراك فى تجمع اخر
تحياتى

نبضات said...

الجميله والرقيقه هدى
بالنسبه لاجاباتك عن التاج
الصدق -الاحترام-الاخلاص ...اجمل الصفات التى اشترك معكى فى حبى الشديد لها
والبساطه دا شىء بلمسه فى تعليقاتك الجميله انك مش متكلفه فى كلامك
انتى انسانه جميله جدا ياهدى وبجد مش مجامله ونقيه وعميقه فى نظرتك للاشياء مش سطحيه رغم صغر سنك وبشترك معكى فى حاجات كتير قولتيها انا كمان زيك بحب المطر جدا وبعشق الاطفال وعلى فكره انا من الناس اللى بستسلم ايضا للبكاء بسرعه للاسف المشبع بالحزن واتمنى ان انا وانتى نتخلص من هذه الحكايه لانها مش حلوه خااالص بخصوص مدونة حكايات زمان فعلا بتعجبنى لانها مش مدونه هايفه وكمان ليها فكر واصبحت فعلا من مدوناتى المفضله . انا معاكى ان نضحج الانسان مش بسنه ولكن بعقله لان فى ناس كبيره وعقلها مش بيعكس سنها وناس صغيره وعقلها اكبر كتير من سنها مثلك ياعزيزتى لكن بصراحه شديده جدا انا لما كنت فى سنك مش كنت بعرف اقول واعبر عن نفسى بالشكل الجميل اوى دا ولا حتى عندى الثقافه والقدره على كتابه مواضيع جامده كده زى مواضيعك صدقنى انتى فعلا شخص مميز سعيده بمعرفته جدا.عالم التدوين عالم جميل والاجمل انك معانا فيه لكن تعرفى انى نفسى اشوفلك مدونه مستقله اشوف فيها اكتر واحس بروح كلماتك ولمساتك الخاصه بيكى رغم انى اتعودت على كتاباتك فى مدونه مصطفى وطبعا مش بشجعك ان انتم تتفرقوا فى الكتابه لكن بجد حتفرق كتير انك تعملى حاجه خاصه جدا بيكى اكيد انتى خايفه بس انا بشجعك ان تكون لكى مدونه خاصه
امنياتك كتير جميله وانا معاكى بقلبى فى كل هذا الامنيات خصوصا انتشار الاسلام وان نكون فعلا مسلمين حقا وليس اسما فقط اما عند زيارتك لمصر فاانا عندى امل انه اكيد حيجى يوم حنشوف فيه بعض وان كان بعد سنوااات كتيره او قريب بس اكيد حيجى واذا لم ياتى برده ستظلى صديقه من اصدقائى المقربين لقلبى واللى اتمنيت كتير اشوفها واتكلم معاها

تحياتى

نبضات said...

إيمان
اولا نورتينى ومش تعتذرى خاالص المدونه مدونتك تيجيها فى اى وقت وانا عذراك وبتمنى لكى كل التوفيق والتميز والنجاح يادكتوره ايمان

المشكله فى الحساسيه مش ان بس الناس تحس بيكى المشكله فى ان الانسان الحساس مش بيعرف يتعامل مع جميع انماط البشر ومشكلتى انا بالخصوص انى حساسه جدا بيجعل الناس مجبرين انهم يتعملوا معايا باسلوب معين فى مراعاه مشاعرى فى تصرفاتهم وكلامهم ومن لااعرف اتعامل معهم ياايمان مش بتاثر وسكت لا انا اصعب من كده باخد قرارات فظيعه اما بتحديد علاقتى بيهم او بقطع العلاقه نهائى ودا بيخلينى اخسر ناس كويسه بس مشكلتهم انهم مش عارفين يتعاملوا معايا ازى

بالنسبه للتاج هو حاجه صعبه ان الانسان يتكلم عن نفسه بس دا عشان لسه مش جاوبتى عليه لكن لما تبدئى تكتبى وتخلصى 10 حتجديها حاجه لذيذه
على راى دكتور زين بعد ماجاوب التاج قال عليه ورطه حلوه
وان شاء الله حزورك واعلق لك على اجابتك للتاج مع انى اعرف كتير عنك من خلال كتباتك وتعليقاتك فى المدونات فاانا لحد ما ملمه بالشخصيه بس اتمنى تفاجانا بزويا جديده فى شخصيتك غير الحاجات اللى واضحه فى كتباتك على فكره عنصر المفجأه بيكون جميل جدا فى التاج وعاوزين نعرف اكتر عن شخصيتك
عموما تشجعى وانا متاكده انه حتكون اجابات جميله مثل شخصك اللى بحس انى اعرف كتير عنه ماتنسيش بقه ...فاجئينا

تحياتى

نبضات said...

شهر ذاد
سعيده جدا انى اتشرفت برؤيتك وانتى وسنووايت من الناس اللى بعتز بيهم جدا وان شاء الله نشوف بعض قريبا فى تجمع للمدونين اما عن الفيس بوك فاانا ماليش خالص فيه ولكن اشكرك على دعوتك الجميله

تحياتى
دائما منورانى

نبضات said...

الجميله والرقيقه هدى
على فكره بكون سعيده جدا لما بتكتبى بالعربى لان الانجليزى المعرب بيطلع عينى
عجوزه بقه مش ليا فى الانجليزى المعرب

مش عارفه اقول ايه على كلماتك الجميله والرقيقه ربنا خليكى ليا ويارب اكون دائما محافظه على الصوره الجميله ديه ليا جواكى بس بجد انا مش للدرجه اللى انتى بتوصفيها بس سعيده جدا بالحب والصداقه اللى بينا وانى اعرف شخصيه جميله ونادره مثلك بجد
جميل ان الانسان يحس ان فى ناس بيتفتقدوه رغم عدم معرفتهم بيه
سعيده جدا ان ليا مكان جوا قلبك وانتى كمان ليه مكان فى قلبى مش عشان بتمدحى فيا كتير وواخده مقلب فيا ولكن ...لانك شخص جميل ومميز وقلبك مليان حب ورقه وشخصيتك فيها معانى جميله ونادره انا كمان عمرى محنساك وربنا يدوم بينا الصداقه ويجى اليوم اللى نشوف فيه بعض ولو كان بعد سنين ولو مش شفنا بعض فامسافات ليس لها علاقه باارتباط الناس ببعضيهم وحبهم لبعض بحبك جدا وشرف كبير لى ان تكونى صديقتى دائما وابدا يااعز الناس

تحياتى
صديقتى واختى الغاليه

نبضات said...

nonoymm
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا على كلماتك الرقيقه وزعلانه اوى اوى انك مش اتكلمتى معايا ومش عارفه ليه اتكسفتى دا حتى لو مش كنتى مدونه كنت حكون سعيده بكلامك معايا مابالك بقه انك اخت فى التدوين حتى ولو مش كنا نعرف بعض فى التدوين نتعرف عموما المره الجيه ان شاء الله نتعرف بس من غير كسوف وعلى فكره مش كنت بقرا فى الكتاب بس كنت بتصفحه مش اكتر وكنت سعيده بكل اللى اتكلمت معاهم من المدونين سواء اعرفهم او ناس جديده
سعيده ان اجاباتى عجبتك وربنا يخليكى على كلماتك الجميله اللى سعدت بها كثيرا

تحياتى
نوووورتينى

إيمان said...

نبضات الرقيقة الشفافة
أنا دخلت عندك قولت يمكن الاقى حاجة عن يوم التجمع...ها هنشوف أمتى....
وبشكرك على كلامك الجميل يا نبضات
وانا اللى اتفاجأت انك عملالى دراسة وقدرتى تلمى بعض المعرفة عن شخصيتى
ربنا يستر لما أنزل التاج يا نبضات وتقوليلى اتفاجأتى بإية واية اللى توقعتيه ولاقتيه

تحياتى ومودتى

نبضات said...

عزيزتى ايمان
للاسف انا مش بعرف اعمل تغطيه للاحداث كنت اتمنى عشان كنت اكتب بوست عن هذا اليوم الجميل ولكن انا مجرد معبره عن افكارى فقط بس اتمنى تكونى شوفتى التغطيه اللى عملها الزميل خالو احمد الصباغ. كان نفسى جدا اشوفك واتمنى اشوفك فى المره القادمه او فى اى تجمع من تجمعات المدونين

اما بالنسبه لمعرفتى بشخصيتك هيا لادراسه ولاحاجه ولكن انا احيانا بقرأ فى المدونات الاخرى التعليقات بسرعه وبيكون فى تعليقات بستوقفنى لاقرائها كامله فاباخد فكره عن الشخصيه الكاتبه التعليق والاساسى بقه فى الموضوع دا هو المدونه اللى بتشف جدا شخصيه صاحبه المدونه خصوصا افتكر جمله مره كتبتيها فى تعليق عجبتنى جدا للكاتب مصطفى محمود ان مافيش حاجه اسمها الصدفه ولكن خايلنا بيكون قاصر ومش فاكره باقى الكلام بس عجبتنى اووووى
عموما عاوزين مفااااجات فى التاج

تحياتى
دئما منووورنى
والى لقاء قريب على ارض الواقع

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

اجباتك بسبيطة بشكل رهيب وجميلة اوى يمكن اجمل اجابت قريتها على التاج النهاردة...


تحياتى واول زيارة ومش هاتبقى الاخيرة

PrInCeSS BeRy said...

ازيك يا جميل مدونتك حلوة اوى واسلوبك بسيط اوى فى كلامك عن نفسك وعن صفاتك

تحياتى

نبضات said...

elgazaly
اشكرك على كلماتك الرقيقه وسعيده ان اجاباتى عجبتك اما عن البساطه فعشان مش حاولت افكر كتير او انمق فى الاجابات وكتبت فعلا ابرز حاجات ممكن تعبر عنى وتبين شخصيتى من زوايا جديده لاصدقائى فى التدوين وبعيداعن الحاجات اللى بتبان من كتاباتى بصراحه حاجه صعبه ان الانسان يتكلم عن نفسه بس بعد ماانتهيت من الاجابه قعدت اضحك على اللى كتبته وحسيتها تجربه لذيذه كانى ببص فى المرايه وبشوف جزء من نفسى

نورتنى واتمنى مش تكون اخر زياره للمدونه وان شاء الله ازور مدونتك انا عموما تصفحتها بسرعه وحسيتها عميقه كاانطباع مبدئى ولى عوده وتعليق عليها
تحياتى

نبضات said...

برنسيس بارى

نورتينى فى زيارتك الاولى واشكرك على كلامتك الرقيقه وسعيده ان اجاباتى عجبتك بساطتها لانى كنت خايفه جدا بعد ماكتبتها انها تظهر بشكل مضحك انا شخصيا بعد ماكتبتها وقراتها قعدت اضحك

على فكره انا جيت ابص على مدونتك مش لقيتك كاتبه حاجه كنت حابه اخد فكره سريعه عن الشخصيه اللى برد على تعليقها وبعدين ازوها طبعا

تحياتى
نورتنى

doctor mohamad said...

إجابات بسيطة و بدون تكلف .. و أجمل شئ إنك إتكلمتى عن عيوبك ببساطة أيضا ..

ذو النون المصري said...

اجابات جيده
مينفعش نجاوب علي التاج و لو مكنش مرسل لينا؟
انا عاوز اجاوب عليه ممكن؟؟؟؟
تحياتي

نبضات said...

دكتور محمد
اشكرك على كلماتك الرقيقه ونورتنى فى زيارتك الاولى للمدونه وان شاء الله مش تكون الاخيره

البساطه فى كل شىءحاجه جميله اما التعبير ببساطه بيكون اسهل وبيشف حاجات كتيير عن الشخصيه اللى بتتكلم


اما عن كلامى عن عيوبى فاانا مش اتكلمت عن عيوبى ولكن اشهر عيوبى فقط لانى عيوبى كتيرررررر متعديش

تحياتى

نبضات said...

ذو النون المصرى
ممكن اووووووووووووووووى
وياريت تتقبل اهدائى المخصوص للتاج اليك وان شاء الله ازور مدونتك لكى اعلق لك على الاجابات ومدونتك من المدونات العميقه والجميله خصوصا الركن الخاص بالفن واللى بعتز بمعرفتها

سعيده جدا بزيارتك ونورتنى واسعد ان اجاباتى كانت جيده كويس انى اخدت تقدير جيد فى حاجه فى التدوين لان هذا التقدير افتقدته فى البكالوريوس بمعنى التقدير العام فى الجامعه وفرق معايا على اقل من واحد من عشره عشان كده انا بعز التقدير دا جدا ااااا

تحياتى

جسر الحياة said...

جوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضاتجوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضات

برغم أنشغالى التاااااااااام فى العمل و لكنى لم أستطع أن لا أسطر إليكى بعض من الكلمات الواجبة منى إليكى.

فى البداية أشكرك لأنك من شجعنى على دخول عالم التدوين بالرغم من عدم قدرتى على التواصل فى الكثير من الأحيان بسبب ضغوط العمل.
فى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلورفى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلور واضحة لكا من يتعامل معك و من أول مرة.

نسيتى تتحدثى من أمناتك البالغة فى حفظ و كتمان الأسرار و عن تعاطفك مع كل أناس تتعاملى معه و تجدى عنده مشكلة ما, و عن حنانك الدافئ الذى يغمر كل من يقترب منك , نسيتى تتحدثى عن نقائك فى زمن زيفت فيه الحقائق و أصبح لكل أنسان أكتر من وجه.

لم أبالغ عندما و صفتك بجوهرتى النادرة فأنتى حقاً جوهرة فى زمن فسدت فيه الزمم.

تحدثتى كثيرا أنت و ريهام عن علاقتنا الخاصة جداً التى سرعان ما تطورت لعلاقة صداقة عميقة فى زمن المصالح ,فالرغم من قصر المدة لكن علاقتنا تطورت أكثر من علاقات دامت لسنوات طويلة و لكنها أفتقدت للحظات المصارحة.
فحوارتنا و لقائتنا أحنا الثلالثة دائما تتميز بحلقة الفضفضة فمنذ لحظة لقائنا فى السيارة تبدأ كل منا فى الحديث عن مشاعرها و عن كل ما بداخلها مت أحاسيس ربما تكون متناقضة فى بعض الأحيان ولكننا لا نخجل منا ,لا تخجل واحدة منا فى إظهار ضعفا بل و أخطائها و هفواتها أمام بعضنا البعض و كأننا روح واحدة تسكن ثلالث أجساد , أشتاق دائما للقائكما و أشعر و كأنه لقاء عميق لأرواح ,لتبفض كل منا عما يجول بداخلة من ألام و أمال و كأننا نهون على أنفسنا قسوة الأيام .
أتذكر كل التفاصيل الصغيرة (الفطير و البيتزا و طبعاً على راس القائمة الهريدى ) و أحيانا MEGA فى حالات الأنتعاش الأقتصادى :)
أشتاق لكل هذه التفاصيل فعلا و أشتاق جداً لغرفة الفضفضة كما أسمتها ريهام .

لم أفاجأ يا صديقتى عندما و جدتكى تسردين بعض صفاتك التى تتطابق إلى حد كبير مع صفاتى.

و فى مثل هذه العلاقة الخاصة جداً لا تستطيع الأيام و لا الزمن أن يأثر فيها بل هو من سوف يتأثر بها

أتمنى لكى كل السعادة و الها و أسفه على الإطالة.
بحبك أوى

جسر الحياة said...

جوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضاتجوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضات

برغم أنشغالى التاااااااااام فى العمل و لكنى لم أستطع أن لا أسطر إليكى بعض من الكلمات الواجبة منى إليكى.

فى البداية أشكرك لأنك من شجعنى على دخول عالم التدوين بالرغم من عدم قدرتى على التواصل فى الكثير من الأحيان بسبب ضغوط العمل.
فى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلورفى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلور واضحة لكا من يتعامل معك و من أول مرة.

نسيتى تتحدثى من أمناتك البالغة فى حفظ و كتمان الأسرار و عن تعاطفك مع كل أناس تتعاملى معه و تجدى عنده مشكلة ما, و عن حنانك الدافئ الذى يغمر كل من يقترب منك , نسيتى تتحدثى عن نقائك فى زمن زيفت فيه الحقائق و أصبح لكل أنسان أكتر من وجه.

لم أبالغ عندما و صفتك بجوهرتى النادرة فأنتى حقاً جوهرة فى زمن فسدت فيه الزمم.

تحدثتى كثيرا أنت و ريهام عن علاقتنا الخاصة جداً التى سرعان ما تطورت لعلاقة صداقة عميقة فى زمن المصالح ,فالرغم من قصر المدة لكن علاقتنا تطورت أكثر من علاقات دامت لسنوات طويلة و لكنها أفتقدت للحظات المصارحة.
فحوارتنا و لقائتنا أحنا الثلالثة دائما تتميز بحلقة الفضفضة فمنذ لحظة لقائنا فى السيارة تبدأ كل منا فى الحديث عن مشاعرها و عن كل ما بداخلها مت أحاسيس ربما تكون متناقضة فى بعض الأحيان ولكننا لا نخجل منا ,لا تخجل واحدة منا فى إظهار ضعفا بل و أخطائها و هفواتها أمام بعضنا البعض و كأننا روح واحدة تسكن ثلالث أجساد , أشتاق دائما للقائكما و أشعر و كأنه لقاء عميق لأرواح ,لتبفض كل منا عما يجول بداخلة من ألام و أمال و كأننا نهون على أنفسنا قسوة الأيام .
أتذكر كل التفاصيل الصغيرة (الفطير و البيتزا و طبعاً على راس القائمة الهريدى ) و أحيانا MEGA فى حالات الأنتعاش الأقتصادى :)
أشتاق لكل هذه التفاصيل فعلا و أشتاق جداً لغرفة الفضفضة كما أسمتها ريهام .

لم أفاجأ يا صديقتى عندما و جدتكى تسردين بعض صفاتك التى تتطابق إلى حد كبير مع صفاتى.

و فى مثل هذه العلاقة الخاصة جداً لا تستطيع الأيام و لا الزمن أن يأثر فيها بل هو من سوف يتأثر بها

أتمنى لكى كل السعادة و الها و أسفه على الإطالة.
بحبك أوى

جسر الحياة said...

جوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضاتجوهرتى النادرة و صديقى الملائكية نبضات

برغم أنشغالى التاااااااااام فى العمل و لكنى لم أستطع أن لا أسطر إليكى بعض من الكلمات الواجبة منى إليكى.

فى البداية أشكرك لأنك من شجعنى على دخول عالم التدوين بالرغم من عدم قدرتى على التواصل فى الكثير من الأحيان بسبب ضغوط العمل.
فى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلورفى البداية و كما تعودت منك فما وصفتية عن شخصيتك يتميز بالشفافية و المصجقية الشديدة جدا :) و يارات قيادات و حكومات العالم يعملوا زيك ;) ;) و لكنك يا جوهرتى النادرة ظلمتى نفسك عندما لم تسردى محدودة و التى تتبلور واضحة لكا من يتعامل معك و من أول مرة.

نسيتى تتحدثى من أمناتك البالغة فى حفظ و كتمان الأسرار و عن تعاطفك مع كل أناس تتعاملى معه و تجدى عنده مشكلة ما, و عن حنانك الدافئ الذى يغمر كل من يقترب منك , نسيتى تتحدثى عن نقائك فى زمن زيفت فيه الحقائق و أصبح لكل أنسان أكتر من وجه.

لم أبالغ عندما و صفتك بجوهرتى النادرة فأنتى حقاً جوهرة فى زمن فسدت فيه الزمم.

تحدثتى كثيرا أنت و ريهام عن علاقتنا الخاصة جداً التى سرعان ما تطورت لعلاقة صداقة عميقة فى زمن المصالح ,فالرغم من قصر المدة لكن علاقتنا تطورت أكثر من علاقات دامت لسنوات طويلة و لكنها أفتقدت للحظات المصارحة.
فحوارتنا و لقائتنا أحنا الثلالثة دائما تتميز بحلقة الفضفضة فمنذ لحظة لقائنا فى السيارة تبدأ كل منا فى الحديث عن مشاعرها و عن كل ما بداخلها مت أحاسيس ربما تكون متناقضة فى بعض الأحيان ولكننا لا نخجل منا ,لا تخجل واحدة منا فى إظهار ضعفا بل و أخطائها و هفواتها أمام بعضنا البعض و كأننا روح واحدة تسكن ثلالث أجساد , أشتاق دائما للقائكما و أشعر و كأنه لقاء عميق لأرواح ,لتبفض كل منا عما يجول بداخلة من ألام و أمال و كأننا نهون على أنفسنا قسوة الأيام .
أتذكر كل التفاصيل الصغيرة (الفطير و البيتزا و طبعاً على راس القائمة الهريدى ) و أحيانا MEGA فى حالات الأنتعاش الأقتصادى :)
أشتاق لكل هذه التفاصيل فعلا و أشتاق جداً لغرفة الفضفضة كما أسمتها ريهام .

لم أفاجأ يا صديقتى عندما و جدتكى تسردين بعض صفاتك التى تتطابق إلى حد كبير مع صفاتى.

و فى مثل هذه العلاقة الخاصة جداً لا تستطيع الأيام و لا الزمن أن يأثر فيها بل هو من سوف يتأثر بها

أتمنى لكى كل السعادة و الها و أسفه على الإطالة.
بحبك أوى

(احمد سكر ) said...

قرات كلماتك

مره ومره ومره

وكل مره كنت اتخيل حضرتك فى الحفله

تنسيق اللبس

كان واضح من شياكة حضرتك

كان باين الحب فعلا فى عنيكى لاصدقائك

مش نفاق زى ماقلتى

بس اللى مختلف معاكى فيه

انك بتقولى انك عصبيه

حضرتك كنتى نسمه ف الحفله

كنت متابع حضرتك طول الحفله
واحرجت اتكلم معاكى

تحياتى اختى الجميله

اخيكى
احمد سكر

احساس لسه حى said...

عزيزتى
اولا
القراءة مش بحجمها المهم تنوعها ودايمن حولى تتنوعى فى اختيار ما تقرئين

ثانيا
فى مواقف العصبية فيها مطلوبة
بس العصبية مش معنها انى اجرح حد ولو لقيتى عصبيتك بتخليكى تجرحى الناس او تظلميهم اول ما تحسى انك هتتعصبى ابعدى عن الشخص اللى سبب عصبيتك

ثالثا
اكيد النفاق بقه بيتشعب منها حاجات كتير واننا نجامل مش مشكلة لاكن فى حدود لاى مجاملة وفى حدود لازم نوقف عندها لاننا لو موقفناش هنبقا بنافق

رابعا
الشروق جميل بس حسب المكان بقه ادام البحر غير فى مكان فى زع غير فى وسط البلد ودخان العربيات اللى بيبوظ اى جمال للعين والانف ممكن تحسه

خامسا
سؤال محرج ومستفز للمراه اكثر من الرجل والمفروض محدش يسال سؤال زى ده الا اذا كان صديق وعارف الكثير عن حياتك
والنصيب محدش عارفه هيجى امتا وازاى

سادسا
وامنيتى انا كمان نفسى اقرب من ربنا بحاجات كتيرة قوى

سابعا
اه اختبارات بس فى ناس اختبارتها سهلة وناس اختبارتها صعبة ويمكن الاختبارات الصعبة بتيجى للى ربنا بيحبهم اكتر بس هما مش فاهميين ثواب كل اختبار والصبر عليه

ثامنا
اى شئ لو حبينا نتعلمة هنقدر وطبيعة المراه سهل تتعلم اموز البيت لان دور من ادوراها اللى مكتوب ليها

تاسعا
ونسيتى ليه ياسر عبد الرحمن وعمار الشريعى واللى بموت فيه بليغ حمدى

عاشرا وتعبت بجد
مش عارف دايمن لازم نعرف عن الشخصية اللى بنختارها مثل اعلى حاجات كتير لان الكتاب واجهه للكاتب وممكن نلاقى وجهه تانى عكسية فى حياته الخاصة
طبعا ده مش اعتراض على اختيارك دهى كلمة تتقال لاى اختيار بالذات انه انسان عرفتيه بقلمه مش بشخصه

اجباتك جملة تدل على شخصية هادية وطيبة ومش عصبية قوى

تحياتى

سلام

نبضات said...

جسر الحياه
صديقتى الغاليه واختى وحبيبه قلبى واللى بتمنى نكون اصحاب دايما ولاتفرق بينا مشاغل الحياه واتمنى اشوفها دايما سعيده لانك ياعزيزتى تستحقيها مش لاقيه كلمات ارد بيها على هذا التعليق الجميله ومكسوفه اوى من كل هذه المشاعر الجميله والصادقه بس انا حاسه بجد ان الكلام الجميل دا منطبق عليكى اكتر منى . وسعيده جداااا بانضمامك الى عالم التدوين الجميل عشان نكون اصحاب فى الحياه وفى هذا العالم ونفسى انك تختطفى بعض الوقت للدخول لهذا العالم والتفاعل معه لتستمتعى به وتجدين نفسك فيه اكتر واتنبأ لمدونتك ان تكون مميزه مثل شخصك الجميل اللى شرف ليا وسعيده انى اتعرفت ولى صديقه جميله زيك وزى ريهام بقول يارب نفضل اصحاب دائما ومفيش حاجه تفرق بينا خالص
بحبك مووووت لدرجه لاتوصف وتعجز الكلمات عن وصفها مش عشان بتمدحى فيا ولكن ربنا اعلم بمشاعرى لكى ولريهام ومفتقداكم جدا فى انكم تكونوا معى فى الشركه وقد ايه بحب خرجتنا سوا وفضفضتنا معا بدون حواجز
وانا كمان بحس ان فينا حاجات مشتركه بس فى الحاجات الحلوه بعيدا عن العصبيه وفشلى فى المطبخ ورغم ان احنا مش نعرف بعض من فتره طويله لكن بحس كانى اعرفك انتى وريهام كان لنا سنين وانتم اجمل حاجه حصلتلى فى عملى فى هذه الشركه كانى ربنا كتبلى ان اعمل فيها عشان اتعرف عليكم
ومش تتاسفى تانى طولى زى ماانتى عاوزه المدونه زى مدونتك تماما وانتى صاحبه بيت واخر كلامى تمنياتى لكى بالنجاح والحب والسعاده فى حياتك كلها
وان نظل انا وانتى وريهام اصدقاء للابد
تحياتى
بحبك
كلمه بسيطه لكن معناها كبير

نبضات said...

سكر

نورتنى فى زيارتك الاولى للمدونه واشكرك على كلماتك الرقيقه اللى بجد اكبر كتير منى وكنت سعيده وانا بقرأ تعليقك ومكسوفه جدا من كل هذا المدح وزعلانه انك اتكسفت تتكلم معايا انا بكون سعيده جدا لما حد يكلمنى من اخواتى وزمايلى المدونين ومش لازم نكون بنعلق فى مدونات بعض عشان نكون بنعرف بعض ولكن احنا زملاء تدوين المشكله انى كنت مكسوفه جداااا فمكنتش عارفه انا كمان اتكلم مع ناس مش تعرفنى ولا اعرفها هيا المشكله انى مش بعرف اخد الخطوه الاولى فى الكلام الا مع الناس اللى اعرفها فى التدوين بس صدقنى لما حد بيخد الخطوه ديه ويجى يكلمنى انا باخد خطوات وارغى كتير لحد ماصدعه

ان شاء الله يكون فى لقاء قريب للمدونين و نتعرف ونتكلم وانا اللى حبدأ بالكلام.سعيده بزيارتك وتعليقك الجميل ودائما منوووورنى يااخى العزيز
تحياتى

Tamer Nabil Moussa said...

اجابات جميلة

واضحة وسهلة المعانى

كل تاج وانتى طيبة

واتمنى دوام التواصل بينا

افكار حرة 1

تحياتى

فاتيما said...

نبضات
يا عرافتى الساحرة
أنا قلت اعدى أشوفك عاملة إيه عشان فيه حاجة خبطت فى قلبى كدا فجأة و حسستنى إنك وحشتنى قوى قولت آجى أتونس بمدونتك حبتين
أزيك اتمنى تكونى بخير
و عاليا زعلانة ليه بس ؟؟
اتمنى سوء التفاهم دا يوزل
إحنا حسدناكم و لا إيه يا بنات ؟؟
ربنا يهدى الاحوال
تحياتى يا عرافتى الساحرة
و دمتى بألف خير

موناليزا said...

تعرفى فينا حاجات كتير من بعض انا كمان بحب القراءة جدا وخاصة لعبدالوهاب مطاوع وبدأت معه منذ صغرى وتقريبا فى نفس السن وبعدين غسيل الاطباق بالجونتى فكرة حلوة جدا انا بطبقها دايما هههه مش بقوللك فينا حاجات من بعض
وبجد بحييكى على شجاعتك لانى بعتبر من يستطيع التحدث عن نفسه شجاع جدا
ربنا يوفقك

إيمان said...

أزيك يا نبضات....مررت ليكى تاج ياريت تجاوبيه واشوفك إجاباتك

تحياتى ومحبتى

نبضات said...

أحساس لسه حي
اشكرك على تعليقك المطول على كل ماتكلمت عنه فى التاج وتعبك فى كتابته

بالنسبه للموسيقى انا بسمع لناس كتير وانا ذكرت امثله وليس على سبيل الحصر وياسر عبد الرحمن من الناس اللى بحب موسيقاه جدا وغيره من مؤلفين عرب واجانب

بالنسبه لعبد الوهاب مطاوع

انا معك ان ممكن فى شخصيات كتير بتستخبأ وراء كلماتها وممكن يكون هو بيتصرف غير مابيكتب ويجب ان يكون الانسان فى اختياره لمثله الاعلى ليس لمجرد كلمات يقرائها له ولكن ...انا باكد ايضا على ان مثل الاعلى فى الحياه هو الكاتب عبد الوهاب مطاوع
لانى لم اجد انسان يجمع بين العقل والقلب والدين والمبادىء والحكمه والاحساس العالى بالبشر وثقافه واسعه مثل هذا الانسان بصراحه كنت اتمنى ان تجمعنى صدف الحياه ان اقابله ولو مره
وهذه الشخصيه بعتز بيها لدرجه انى مش محتاجه انى اعرف حياته كانت ايه عشان اكمل صورته واتاكد من صورته بداخلى
وهو الانسان الوحيد الذى لا اخضعه لهذه القاعده التى تتكلم عنها وانا معك فيها ولكن انا بعتبر الكاتب الكبير عبد الوهاب مطاوع حاله استثنائيه من هذه القاعده وحاله مختلفه وجميله من البشر

تحياتى

نبضات said...

تامر نبيل
شكرا على كلماتك وكل تاج وانت دائما طيب ولى زياره قريبا لتعرف واستكشاف
افكار حره 1

تحياتى

نبضات said...

فاتيما
سعيده جدا بجمله فى حاجه خبططت فى قلبى كده وحسيت انك وحشانى ربنا يخليكى ليا ويدوم بينا الصداقه الجميله ديه واحساسك عالى بيا تخيلى انتى علقتى فى وقت كنت فى قمه حزنى عشان المشكله اللى كانت بينى وبين عاليا خصوصا ان عاليا من الناس القريبه منى جدا بس الحمد لله

اتصالحنا ورحنا سنيما مع بعض هيا اقترحت فيلم ليلة البيى دول ولما صعقت من اسمه قالت ليا انها سمعت انه فيلم سياسى وحلو عارفه بجد ... قبل ماتقولى اسمه كنت شفت اسمه على الافيش وقلت اخررر فيلم ممكن افكر ادخله وايه الهيافه ديه ومكنتش مصدقه اسمه
لكن تخيلى لما دخلته ورغم انى بكيت فيه فى السنيما لانه مؤثر لكن عجبنى موت وحاولى تشوفيه يافاتيما لانه فعلا يستحق المشاهده بعيدا طبعا عن شويه انفتاحات وبصمات السنيما هذه الايام من تلوث سمعى وبصرى ودى بقت فى كل الافلام وبعض مشاهد التعذيب الا انسانيه لكن فى الاخر بيقول حاجه وبينظر للارهاب من وجه جديد اول مره يعالج فى السنيما بهذه الطريقه وايضا بيقول حاجات تانيه المهم ان الفيلم بيخليكى منتبه جدا وفى حالة تركيز مستمره لقراه مابين السطور حول .... وماذا يقوله الفيلم وماذا بيحاول يقوله بشكل مستتر شويه المهم انى باذن الله حكتب عن فكرته الاساسيه بوست فى النظر الى الارهاب
لانه فيلم يستحق المشاهده ويستحق الكتابه عن وجه نظره لكن كل الكلام دا بعيدا عن الانفتاحات اللى فيه عشان لما تشوفيه مش تقولى نبضات قالت عليه حلو انا بقول يستحق المشاهده لوجه نظر بيقدمه ومعالجه جديده لفكره الارهاب ومش حتندمى انك دخلتيه

تحياتى
قلب دائما محب لكى وليوسف

نبضات said...

ايمان الرقيقه والجميله
رغم انى كنت بستعد لكتابه موضوع متحمسه له جدا عن الارهاب لكن حأجله لحد مااجاوب على التاج لانى مش ينفع
انك تهدينى شىء واتاخر عليكى فيه وشرف ليا انك تختارنى ممن يهدا اليهم التاج
وبقى قوليلى اجاباتى فاجاتك ولا كنت متوقعها

تحياتى ومحبتى

نبضات said...

موناليزا
اولا انا اسفه جدا والله مش اخدت بالى وجاوبت على التعليق البعدكى الاول وارجوا قبول اعتذاراتى

بالنبه لفينا حاجات من بعض دا شىء حسيته من مواضيع مدونتك اللى فعلا بتعجبنى جدا

عبد الوهاب مطاوع رحمه الله حاله مختلفه وانسان جميل وفيلسوف واكيد اضاف ليكى كتير مثلما اضاف ليا عشان كنتى بتقرئى له من سن صغير وصدفه جميله انه مقارب لنفس سن بدا قراتى له

بالنسبه للغسيل بالجوانتى نفسى بجد اعمل كده بس للاسف لحد دلوقتى عمرى ماغسلت خااالص اطباق وشخصيتى اجبن من انى حتى اخد قرار انى اغسل بالجوانتى
ومش عارفه حعمل ايه فى المستقبل شكلى كدا محتاجه دكتور نفسانى فى هذا الموضوع هههههههههه

هيا مش شجاعه اى حد ممكن يتكلم ويعبر عن نفسه لكن بتفرق درجات التعبير ومدى الشفافيه فى الكلام والزوايا اللى حيتكلم منها عن نفسه

عموما تابعينى لانى جالى تاج اخر وابقى قولى ليا رايك وادعيلى انى اوفق فى اجابتى ليه

تحياتى

hmada75 said...

السلام عليكم
اتمنى من الله ان يعطيكى ما تتمنيه فى الامر السابع وربنا يستر على مطبخكوا
وشكرا