Sunday, December 23, 2007

صوت الموسيقى


أذا اردنا أن نتخيل الجمال فى اكمل صورة فيكفينا ان نستمع إلى الموسيقى الجميله .......المؤلف الموسيقى فاجنر

بحب هذه العباره وبحسها جدا لانى مؤمنه ان الموسيقى مرتبطه بالجمال و بتامل الطبيعه وبكل المعانى الجميله فى حياتنا حتى حب الخير والعدل وحب الناس و الاحساس الانتماء والسعاده والانسانيه وايضا بتاثيرها فى نفوس البشر وشخصياتهم
فدائما نجد المتذوقون والمهتمون بالموسيقى مختلفون عن غيرهم ليس فقط فى احساسهم بالجمال فى الكون ولكـــــن .... احساسهم بالجمال فى الكلمات والاشياء المحيطه بهم وفى اعماق البشر واختلاف الوان شخصياتهم وايضا فى طريقه تعبيرهم عن مشاعرهم وأفكارهم

فالموسيقى تجعلنا نشعر بالجمال فى كل شىء تقع عليه ابصارنا حتى ولو كانت هذه الكيانات المختلفه لاتبدوا جميله فى ظاهرها نستطيع ان نبحث فيها على الجمال حتى ولو كان مساحه صغيره

والغريب ....ان مجرد سماع الموسيقى استمتاع وعندما تشاهد العازفين وهم يعزفون امامك وتتامل عزفهم متعه من نوع خاص جدا تجعلك تهرب من ضغوط الحياه وهذا العالم الموحش الى عالم اخر جميل كله احساس تتخيله فى خيالك وانت تستمع للنغمات فى كل مقطوعه موسيقى

فانا احسد أصحاب الانامل الذهبيه لانهم يستطيعون ترجمة مشاعرهم واعماقهم فى صورة نغمات جميله مثلهم مثل الشعراء الذين يترجمون مايشعروا بيه فى صورة كلمات ولكن الموسيقى تختلف فى ان كل من يسمع الموسيقى يتخيل لها معنى خاص به بيكون مختلف عن شخص اخر يسمعها وبذلك بتكون مساحة الخيال فى الموسيقى اوسع

فقد كان الموسيقار بتهوفن من شده حبه للموسيقى قرب وفاته وبعد فقدانه لسمعه كان يجعل ابن اخيه يعزف له على البيانوا ورغم انه لايسمع مايعزف ولكنه كان يتخيل من مشاهدته ومراقبته لانامل ابن اخيه النغامات ويحسها فى خياله كان يحس الموسيقى بقلبه وذلك لشده حبه للموسيقى والموسيقار بتهوفن يعتبر من اعظم المؤلفى الموسيقى فى العالم

ومن اكثر الشعوب اهتماما بالتذوق الموسيقى الشعب الالمانى والنمساوى فتجد انتشار قاعات الموسيقى فى كل مكان فى المانيا والنمسا خصوصا ان فيينا ليست مجرد مدينه معروفه بجمال الطبيعه الخلابه فيها ولكنها ايضا كان يسكنها كثير من المؤلفين الموسيقين ومنهم يوهان أشتراوس والذى الف اجمل مقطوعاته وقد سماها على اسم نهر فى هذه المدينه هو الدنوب الازرق والذى يشعرنى فى كل مره اسمعه فيها بجمال الطبيعه فى الصباح عند شروق الشمس وتغريد العصافير وقطرات الندى على براعم الازهار

وصراحتا وبالمناسبه ......انا لما بفكر مع نفسى وقول لو لم اختار مجالى الحالى وتخصصى لكنت تمنيت ان اكون من اصحاب الانامل الذهبيه ....بان اكون مؤلفه موسيقيه وعازفه ولكن موسيقى للموسيقى وليس موسيقى لكلمات الاغانى


هذا البوست ....هو دعوه لكل انسان لتذوق الموسيقى والاستمتاع بيها فالموسيقى ليست مجرد نغمات تسمعها أذاننا
ولكنها .....لغه تتحدث بها الالات الموسيقيه مع بعضها البعض .... لغه للحب والجمال والدفىء ورقة المشاعر والرومانسيه والرقى فى افكارنا ومشاعرنا وفى حياتنا كلها

والموسيقى هى اللغه العالميه التى يفهما ويشعر بها جميع البشربدون حاجه الى تعلم لغه البلد الخاصه بها

نبضــــــــــــات









20 comments:

mohand said...

السلام عليكم

للاسف لست من متذوقي الموسيقي
لكني من متذوقي الكلمات

انامل الفنان تساعدك علي النسيان

Unknown said...

البوست ده عجبنى اوى يا منى على فكرة انتى لما بتكتبى حاجة من تاليفك بتبقى احلى و أصدق لما بتنقليها

لولا الموسيقى كانت حياتى بقت زى الأكل المسلوق

تحياتى

tota_fm said...

المقال رائع جدا وكلامك حلو اوى انا عجبنى المقال جداوفعلا الموسيقي حاجه حلوه اوى وبتدي الواحد احساس رائع جدا وفعلا بتخليه يشوف الدنيا بنظره مختلفه
انا بحب الموسيقى اوى وبحس وانا بسمع الموسيقي باحساس حلو وبتبقي الدنيا حلو
وربنا يوفقك ويارب من نجاح لنجاح

§a§a said...

جميل جدا البوست مشاء الله

اسلوبك متميز

وفعلا الموسيقى مهمه جدا بس للاسف مش من هواة الموسيقى

تحياتى

rack-yourminds said...

السلام عليكم

بداية, البوست جميل جدا ,ومش مجامله يا ستي عشان متقوليش اني بجامل يعني هههههه

انا بقي بحب جدا الموسيقار العملاق محمد عبد الوهاب ,بحب اسمع كتير المقدمات الموسيقيه للاغاني اللي لحنها وخصوصا اغاني ام كلثوم وعبد الحليم ,عشان انا بسمعلهم كتير

تحياتي وسلامي

أحساس لسه حى...كلام من جوه روح لكل روح said...

عزيزتى
هو الجمال ممكن يكون سمعى وممكن يكون نظرى وانا عن نفسى بحب الجمال اللى بالعين يتشاف ودايمن الجمال ده مش من تصميم انسان من خلق الخالق والطبيعة مليانه سحر عالى قوى
الموسيقى اكيد بتحرك مشاعرنا كتير بس بتموت فى مشاعرنا حاجات كتير لما بتكون ملهاش معنى ومضمون حتى الموسيقى ليها مضمون فى راى
يمكن الطبيعة اجمل عندى لان محدش ممكن يختلف عن جمالها لاكن الموسيقى بتختلف جمالها من شخص لاخر
وانا بحب حاجات كتير قوى لاكن اقدر اعيش من غيرها والموسيقى من ضمنها
تحياتى يا جميل وكل سنة وانتى طيبة
سلام

نبضات said...

مهند
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اذا كنت من غير متذوقى الموسيقى فهذا البوست هو دعوه لتذوق الموسيقى
اما عن انك من متذوقى الكلمات فهذا شىء اعرفه عنك
انامل الفنان تساعدك على النسيان!جمله غريبه !!!!
انامل الفنان لاتساعدنى على النسيان ولكن تجعلنى اتامل الاشياء والطبيعه من حولى وان اهرب من ضغوط الحياه
تحياتى

عاليا حليم
ان شاء الله نشوف فيلم حسن طياره مع
بعض معلشى عشان مشغوله هذه الايام بس ياريت تدعيلى لان الضغوط حولى من كل ناحيه ياعاليا لما قربت افقد توازنى
محتاجه جدا اشوفك وافضفض معاكى

انا سعيده ان البوست عجبك ومدحك فى كتاباتى شهاده اعتز بيها من انسانه موهوبه مثلك
بس والله الى بنقله برده حاجات صادقه اوى وقريبه لقلبى عشان كده بنقلها لكم
عجبنى جدا تعبيرك عن اهميه الموسيقى فى حياتنا لان من غيرها فعلا كانت ستكون الحياه زى الاكل المسلوق
تحياتى

tota fm
ربنا يخليكى كلماتك تشجعنى على الكتابه رغم انى بخاف اوى كلما كتبت بوست من تأليفى
واضح فعلا من تعليقك انك من متذوقى الموسيقى لان متذوقى الموسيقى بيشوفوا الدنيا نظره مختلفه عن الناس العاديين ..... وشكرا على الدعوات الجميله وارجوا ان تكونى صديقه دائمه لنبضات وان شاء الله ازور مدونتك قريبا
تحياتى

نبضات said...

sasa

شكرا على كلماتك الرقيقه وسعيده أن البوست عجبك ومدحك فى اسلوبى شهاده اعتزبيها
وان كنت مش من هواة الموسيقى فهذا البوست دعوه لتذوق الموسيقى
فحاول ان تجرب وممكن تبدا بموسيقى عمرو خيرت
تحياتى

راك

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اهلا وسهلا بصديق المدونه
انا سعيده كتير أن البوست عجبك ومش حقول انك بتجماملنى عشان انت قولتلى انك مش حتجاملنى فى ارائك وتعليقاتك
المقدمات الموسيقيه للموسيقار عبد الوهاب والالحان بتاعته كتير جميله
انا برده بحبها بس الاجمل الموسيقى للموسيقى مثل المقطوعات والسلفونيات
تحياتى

احساس برضوا حى

فعلا الجمال ممكن يكون سمعى وممكن يكون نظرى وممكن يكون متداخل بين الاتنين بمعنى مثلا الموسيقى بتجعلك تشعر اكثرا عمقا بجمال الطبيعه عن الذى يتامل الطبيعه بغير سماع موسيقى . بس كله يؤدى الى نفس الغرض وهو احساسنا بالجمال فى كل شىء حولنا واكبر مثال على الجمال هو الطبيعه حولنا التى تبدوا كالوحه جميله
وفعلا انا معاك ان الطبيعه مليئه بسحر عالى سبحان الخلاق العظيم
وان كنت اختلف معك فان هناك موسيقى بتموت فى مشاعرناحاجات كتير الا لو كنت تقصد الموسيقى الهابطه
على فكره ...الطبيعه كل واحد بيرى جمالها من زاويه خاصه بيه وان كان كلنا نتفق فى ان الطبيعه جميله
وايضا الموسيقى كل واحد بيتذوقها بشكل مختلف عن الاخر بس كلنا نتفق ان الجمال فى اكمل صوره يتمثل فى الموسيقى الجميله ، بس مش عارفه ليه دائما اشعر بارتباط بين الموسيقى الجميله والطبيعه وكانهما رمزان للجمال فى حياتنا او لانى اشعر بعمق احساسى بالطبيعه عندما اكون بسمع موسيقى وانا اتامل الطبيعه
عموما ....دى دعوه من نبضات لان تتذوق الموسيقى ولكى تنظر لها بنظره جديده لان الموسيقى ليست انغام تسماعها اذننا ولكنها لغه الحب والجمال وكل المعانى الراقيه فى حياتنا
وكل سنه وانت دائما طيب ودائما منورنى تحياتى

Shref said...

كويس انك سمعتي الكلام . هأرها و هرد عليكى مع أنى متأكد انها هتكون جميلة .
سلام

Shref said...

الله برافو عليكي أسلوبك رائع و أحساسك عالي أوي قمة الرومانسيةو الخيال .بجد تحفة كنت عاوزة تحريمينا من الجمال دة لية .بتخافي من الحسد و لا اية . هو دة الي انا اقصدة مش مجرد تعليق علي بوسط من تأليف حد تانى لا ... كلام رقيق من البك الأزاز اول مرة اشوف الأزاز بيطلع الجمال دة كلة

Shref said...

دة تعليقى على الأسلوب اما تعليقي عن المعنى و المضمون المرة الجاية . سلام

فى القلب said...

الله يا نبضه الحب والرقه

كأنك تتحدثين عما بداخلى شرحتى حالتى تماما عند الاستماع للموسيقى
و أنا ايضا أحسدهم أصحاب الانامل الذهبيه و كنت أتمنى أن أصبح منهم

نبضات said...

shref
أولا : شكرا على كلماتك الرقيقه

ثانيا : انا باخد بنصائح التى اقتنع بها وهذا ليس معناه انى سمعت الكلام لسبب ان هذا البوست بكتب فيه بقالى مده وقد ذكرت ذلك مسبقا انى بكتب فى بوست بس لسه مانتهتشى منه عشان كده كنت بنشر حاجات لغيرى الى ان انتهى منه وعلى فكره انا عندى فى المدونه مواضيع انا كتبها يعنى ديه مش المره الاولى بس انا مقله من موضوع الكتابه دا لانى بصراحه مش موهوبه فيه ومش قويه ولكن مجرد معبره عن افكارى
بس عموما انا بكتب لاعبر عن افكارى واحاسيسى وبنشر لغيرى كل مايلمس عقلى او قلبى ويؤثر فيا. والاثنين هم نبضات

بخصوص نصيحتك ...انا فعلا ححاول لما انشر بوست لغيرى انى اعلق فى بعض السطور على هذه المقاله التى نشرتها فى البوست

ثالثا : انا قلت أن نبضات زى الزجاج يعنى لما تتكلموا بصراحه لا تتكلموا بقسوه ولم اقل ان قلبى زجاج ومجبتش اساسا سيرة قلبى معلشى عشان انا بدقق فى المعانى شويه بتفرق معايا

رابعا : نصيحه منى وارجوا الا تفهم انى بردهالك عشان نصحتنى اطلاقا بس بجد حاول تكتب بالغه العربيه على قد ماتقدر لان كلمة البك ديه شكلها وحش جدا وكمان كلمة ازاز لانك كده بتشوه الكلمات الجميله والرقيقه اللى بتكتبها دى نصيحه عشان يكون تعليقك مثل اللوحه مكتمله الجمال

واخير ....انا سعيده بيك جدا ودائما بتنورنى وسعيده بانك صديق دائم من اصدقاء نبضات وشكرا مره اخرى على كلماتك الرقيقه ومرحبه دائما بصراحتك ونصائحك بس باسلوب غير جارح

تحياتى

نبضات said...

مكان فى القلب
وحشتينى وكل سنه وانتى طيبه بمناسبة السنه الجديده ويارب تحققى كل ماتحلمى بيه فى هذه السنه
وسعيده جدا ان البوست عجبك وانك تشاركنى نفس المشاعر اتجاه لغة الحب والمعانى الراقيه الموسيقى وخصوصا انى كنت متخوفه جدا من هذا البوست لان الذى سيتذوقه قلائل الناس لعدم اهتمام اغلب الناس بالموسيقى والمعانى التى كتبتها فى البوست صعب ان حد يحسها الا محبى الموسيقى

دائما بتنورنى وانا سعيده بصادقتنا واتمنى ان تدوم باذن الله
تحياتى

Shref said...

يظهر ات الأزاز الأزاز لما بيتكسر بيجرح نــاس كتير انا مقصدش اي حاجة و من فضلك متحمليش الكلام اكتر من معناة . مش عارف فية اية سواء كان نقد او مدح مش عاجبك مش عارف انا التلك من الأول مبعرفش اسأف على طول و لي في ألبي أليي على لسانى مع احترامي الكامل للأزاز حتى و لو كان اسوبى جرئ ومش بالعربية الفصحا يا ستي انا واحد من الشعب و بحب احيانا اكون بسيط جدا بدون تكليف او رســــم

نبضات said...

shref
انا مش حقولك غير كلمه واحده ..... انا ااااسفه .. لو كان كلامى جرحك بس مش قصدى اجرحك انا بس اتكلمت معاك بتلاقائيه ومش حدافع على انك فهمتنى غلط بس اتمنى تفهم نبضات اااااكتر. وعموما ياعم كل اللى يجى منك حلو سواء انتقاد او مدح كما ان ...... نبضات مش تقدر تخسر صديق عزيز مثلك وقارىء دائم وبترحب جدا بكل ملحوظاتك ونصائحك قبل مدحه

منتظره تعليقك على البوست الاخير خصوصا انى اخدت بنصيحتك وعلقت فى اخره
تحياتى لك
دائما بتنورنى

Shref said...

بصراحة مش عارف اقول حاجة عاوزين نتفق من الأول ام مفيش زعل حتى لو كان الكلام مش عاجبك ماشي .

نبضات said...

shref
أوك . كلام جميل جدا انا مش عوزاك تمدح فيها خااااالص مش يهمنى المدح وقولى كل نصائحك لانها هى اللى حتفدنى وانا ساعمل بما اقتنع بيه منها وأجده يتماشى مع شخصية نبضات . ولكن اااااتمنى...... الاسلوب مش يكون جارح يعنى باسلوب رقيق بحيث يتماشى مع روح مدونة نبضات
تحياتى
دائما منورتى
فى ا نتظار تعليقك على البوست الجديد
نصائحك و انتقاداتك

_ زين_ said...

نبضات
لأننا فاشلون بالتبني لذلك لم نتعلم الموسيقى وتعلمنا الكتابة، كنت ومازلت أعتقد أننا فاشلون تماما لأننا نكتب فقط، والفن الحقيقي هناك، بعيدا تماما، أسمعه في الراديو أو أشاهده على المسرح في مجموعة العازفين، فليحيا فاجنر وبيتهوفن ويوهان شتراوس، فليحيا كل من منحنا لحظة سكينة خالدة، فليحيا صوت الموسيقى، تهنئتي وقبعتي على بوستك الجميل الرائق اللافت للنظر بين صباحاتنا الفوضوية..
خالص محبتي وياريت تمنحينا هذه الجرعات كلما استطعتي
الفاشل بالتبني
زين عبد الهادي

نبضات said...

د/ زين
سعيده جدا جدا بتعليق حضرتك الذى اشعرنى بجمال البوست ودفعنى للكتابه خصوصا ان هذه الايام عندى ضغوط كثيره ولا استطيع الكتابه او التعليق ولكن عندما قرات تعليقك اضحكنى وامتعنى وشجعنى فهو من اجمل التعليقات على هذاالبوست أضحكنى لان حضرتك بتقول على نفسك فاشل بالتبنى بالتهريج امال نبضات تبقى ايه! والكتابه فن لايقل جمالا عن فن الموسيقى خصوصا اذا كان فن راقى فى كلماته مثل مدونة حضرتك
كلها فنون جميله وكل شخص بيتذوق ويمارس الفن الذى يجد نفسه فيه اكثر
ولكن المشكله الرئيسيه فى بلدنا هو عدم الاهتمام بالموسيقى وبتذوقها سواء فى التعليم او فى الاعلام مع ان مجرد الاستماع للموسيقى بيضيف كثير من الجمال لحياتنا .وكمان البوست بتاعى مايجيش حاجه بجانب تحفت حضرتك الرائعه ترنيمات صغيره والتى دفعنى لكتابة هذا البوست والتى لمست من كلماته ان حضرتك من المتذوقين جدا القلائل للموسيقى

تحياتى
داااااائما بتنورنى